Bilangan Pengunjung:

Friday, February 27, 2009

Politik Malaysia Hari Ini

Sudah begitu lama penulis tidak memuatkan sebarang artikel di dalam blog ini memandangkan kesibukan tugas harian penulis dan masa lapang penulis agak terhad kerana kadangkala penulis terpaksa melakukakan tugas-tugas khas demi negara yang tercinta. Kebetulan hari ini penulis mempunyai sedikit masa terluang jadi penulis mengambil kesempatan ini untuk mengulas mengenai isu-isu politik semasa yang berlaku di negara kita.

Apa yang berlaku di Perak

Penulis percaya sudah ramai yang mengetahui apa yang berlaku di perak, namun bagi mereka yang ketinggalan ingin juga penulis menceritakan serba sedikit apa yang berlaku di negeri Perak Darul Ridzuan itu.

Sebelum ini selepas Pilihan Raya Umum ke 12 Kerajaan Negeri Perak telah jatuh ke tangan Pakatan Rakyat yang diketuai oleh PAS walaupun PAS mempunyai hanya beberapa kerusi sahaja di DUN Perak, namun ia akhirnya ditumbangkan dan memberikan peluang kepada Barisan Nasional untuk kembali mentadbir Perak.

Namun keputusan tersebut nampaknya tidak disenangi oleh penyokong-penyokong Pakatan Rakyat, berlaku protes besar-besaran di Perak, sehinggakan ada yang sanggup menahan kereta yang dinaiki oleh Raja Muda Perak iaitu Raja Dr. Nadzrin.

Setelah beberapa hari isu tersebut menhangatkan arena politik tanah air, isu itu kembali reda, namun panas tidak selalunya ke petang apabila isu itu kembali hangat diperkatakan selepas Speaker DUN Perak bertindak Mengantung MB dan semua Exco baru BN dan dipercayai adalah satu strategi untuk mengadakan undi tidak percaya kepada MB Baru Perak dan menjangka ia akan berpihak kepada Pakatan Rakyat kerana selepas pergantungan tersebut bilangan ADUN BN lebih sedikit berbanding ADUN Pakatan Rakyat maka ia akan memberi kemenangan mudah kepada Pakatan Rakyat.

Apa yang penulis dapat katakan disini, jelas sekali politik Malaysia pada hari ini terlalu banyak kecelaruanya. Jika pembaca masih ingat isu pemilihan MB Terengganu dahulu yang mana membawa kepada BN dilabelkan Penderhaka kerana tidak puas hati dengan perlantikan MB Baru, namun ia tidak sampai mengeluarkan kenyataan "patik pohon derhaka" seperti yang dinyatakan oleh Bekas MB Perak Ir. Nizar. Begitu juga dengan aktivis-aktivis PAS semasa isu di Terengganu mereka lah paling banyak berusaha agar BN terus digelar penderhaka dengan mereka bergerak dalam Pertubuhan yang kononya ditubuhkan untuk membela Raja contohnya MAMPAT, walhal ia hanyalah sekadar strategi politik untuk mengalihkan sokongan rakyat Terengganu kepada mereka. Hari ini Allah itu Maha Adil apabila tiba giliran mereka digelar 'penderhaka' izinkan penulis mengelarkan mereka 'penderhaka terlampau'.

Apa yang berlaku di Parlimen

Semalam Buletin Utama TV3 menyiarkan laporan mengenai Insiden yang berlaku di Parlimen Malaysia yang juga menjadi tajuk utama Buletin Utama tersebut. Bagi penulis insiden memalukan kerana sebagai wakil rakyat yang menjadi ikon kepada rakyat sepatutnya tidak mempamerkan mereka sebagai gangster.

Kalau di zaman sekolah, jika pergaduhan seumpama ini berlaku, kedua-dua pihak akan dipersalahkan dan dihukum, penulis menuntut perkara yang sama patut dilakukan terhadap mereka yang terlibat, inilah baru boleh dikatakan satu tindakan yang adil disamping ia akan secara tidak langsung mengajar MP supaya menjaga tingkah laku kerana mereka adalah pemimpin.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin