Bilangan Pengunjung:

Sunday, February 5, 2012

Beri Peluang Kepada Graduan Menganggur Menjadi Pemimpin

Beri Peluang Kepada Graduan Menganggur Menjadi Pemimpin
Oleh: yieMEGA

GRADUAN merupakan aset terpenting bagi sesebuah negara. Universiti di sinilah tempat lahirnya mereka yang bergelar graduan. Negara kita mempunyai dua sektor pendidikan tinggi utama. Pertama sekali Institusi Pengajian Tinggi Awam atau ringkasnya IPTA dan satu lagi ialah Institusi Pengajian Tinggi Swasta atau ringkasnya IPTS.

Dewasa ini, kita sering mendengar berita-berita mengenai begitu banyaknya Graduan menganggur di negara kita yang tercinta ini. Semakin hari bilangan graduan yang menganggur terus meningkat, keadaan ini menjadi bertambah parah apabila had umur bersara kakitangan awam dinaikkan menjadi 60 tahun.

Penulis kurang pasti lah pulak kenapa had umur bersara kakitangan awam dinaikkan menjadi 60 tahun. Mengikut satu sumber ia adalah atas cadangan Cuepacs, namun maklumat ini belum betul-betul sahih lagi. Namun, sekiranya ia satu cadangan Cuepacs bagi penulis ini adalah satu cadangan yang amat buruk.

Kita lupakan mengenai had umur bersara kakitangan awam itu, berbalik kita kepada motif utama artikel ini diterbitkan iaitu mencadangkan kepada mana-mana parti politik di tanah air kita supaya memberikan peluang kepada graduan-graduan menganggur untuk menjadi pemimpin.

Pada pandangan penulis sekiranya graduan-graduan menganggur diberi peluang untuk menjadi pemimpin sedikit sebanyak akan mengurangkan kadar pengangguran di negara kita ini. Bagaimanakah caranya untuk menjadikan graduan-graduan menganggur ini sebagai pemimpin? Jawapanya mudah sahaja mana-mana parti politik yang ingin turut serta perlulah mencalonkan graduan-graduan menganggur untuk menjadi calon-calon mereka semasa Pilihan Raya Umum. Dengan cara ini, secara automatisnya mampu membuatkan graduan menganggur menjadi pemimpin.

Apakah implikasi kepada parti-parti politik yang mencalonkan graduan menganggur sebagai calon pilihan raya mereka? Banyak faedahnya yang akan diterima oleh parti politik yang menggunakan graduan menganggur sebagai pemimpin mereka, contohnya sebagai graduan mereka masih bersih daripada sebarang isu yang mampu menganggu-gugat kedudukan parti.

Kesimpulanya peluang perlu diberikan kepada graduan-graduan menganggur untuk menjadi pemimpin sekaligus dalam masa yang sama membantu mengurangkan kadar penganguran di negara kita yang tercinta ini.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin