Bilangan Pengunjung:

Tuesday, February 7, 2012

PEMBUBARAN PARTI KITA

PEMBUBARAN PARTI KITA
Oleh: yieMEGA

Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) merupakan sebuah parti yang ditubuhkan oleh Zaid Ibrahim selepas keluar daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR). Namun semacam ada masaalah sahaja dengan parti KITA ini sejak akhir-akhir ini apabila Presidenya Datuk Zaid Ibrahim membuat sidang media meluahkan perasaanya ingin membubarkan kita.

Jika benar KITA hendak dibubarkan ini bermakna perjalanan parti KITA hanya terhenti setakat ini sahaja. Sekaligus menjadikan parti KITA sebagai parti yang paling singkat wujudnya di Malaysia ini. Persoalan yang timbul yang timbul di benak fikiran penulis adalah kenapa KITA nak dibubarkan sekarang kenapa tidak beberapa tahun akan datang, sedangkan parti ini masih belum diuji keupayaanya semasa pilihan raya.

Bagi penulis perbuatan Zaid Ibrahim maaf cakap bukan maksud penulis untuk membuat beliau marah tetapi sekadar renungan dan kritikan membina untuk beliau, perbuatan beliau itu boleh diumpamakan sebagai "Berundur sebelum berperang" Ya lah Pilihan Raya tak masuk lagi tapi dah nak bubar parti.

Parti KITA bagi penulis perlu terus wujud kerana ia dapat menyeimbangkan diantara oposisi dengan kerajaan, dimana rakyat ada satu lagi pilihan iaitu bagi mereka-mereka yang berkecuali sudah tentu mereka boleh memilih KITA sekiranya mereka merasakan kedua-dua pihak iaitu oposisi dan kerajaan tidak menepati citarasa mereka.

Kadang-kadang terfikir juga penulis, mengapa dengan tiba-tiba sahaja Zaid Ibrahim ingin membubarkan KITA sedangkan beberapa pemimpin negeri KITA masih mahukan agar parti ini terus wujud. Mungkin Kenyataan Akhbar mengenai masa depan parti kita ini boleh membantu.

Nasihat penulis kepada Zaid Ibrahim, jangan cepat berputus asa teruskan perjuangan anda dengan KITA dan cuba lihat penerimaan rakyat pada PRU13 yang bakal mendatang, setidak-tidaknya prestasi sebenar KITA dapat dinilai dengan seadil-adilnya.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin