Bilangan Pengunjung:

Monday, May 17, 2010

Selamat Menyambut Hari Guru 2010

Selamat Menyambut Hari Guru 2010
Oleh: yieMEGA

TANGGAL 16 Mei setiap tahun merupakan hari yang bersejarah bagi mereka yang bergelar guru dan cikgu di seluruh Malaysia. Pada tarikh ini mereka yang bergelar Cikgu dan Guru diraikan oleh pelajar-pelajar mereka.

Insan bernama guru besar jasanya kepada kita, beliaulah ibu dan bapa kita di Sekolah. Tahun demi tahun, masa demi masa tugas sebagai seorang guru menjadi lebih mencabar, jika dahulu seorang guru senang mendidik anak-anak bangsa, selepas masa berlalu kini guru semakin sukar mendidik anak bangsa ditambah pula kehadiran ibu-bapa yang terlalu manjakan anak-anak mereka dari situ timbullah ibu-bapa yang suka menyaman guru. Begitulah beban seorang guru semakin hari semakin bertambah bebanya.

Kadang-kadang juga ibu-bapa yang berperangai kalau anak mereka tidak cermelang mereka akan menyalahkan guru, tetapi sekiranya anak mereka cermelang mereka sedikitpun tidak akan mengatakan sebab guru anak mereka menjadi cermelang.

Zaman sudah berubah, dunia sudah maju begitulah halangan dan bebanan yang terpaksa ditempuhi oleh seorang insan yang bergelar guru. Guru ibarat lilin yang membakar dirinya dan setelah lilin sudah hampir habis ianya dibuang begitu sahaja.

Di kesempatan ini penulis ingin berterima kasih kepada guru-guru yang telah mengajar dan banyak baktinya sehinggalah penulis mencapai kejayaan sekarang. Guru sememangnya Pembina Negara Bangsa.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Begitulah besarnya pengorbanan seorang Guru, Guru Pembina Negara Bangsa merupakan tema yang tepat untuk sambutan Hari Guru bagi tahun 2010. Kepada bekas-bekas muridku terima kasih di atas ucapan selamat hari guru yang dihantar menerusi sms kepada Cikgu.

Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin