Bilangan Pengunjung:

Friday, July 16, 2010

Titik Persamaan UMNO dan PAS....

Official Logo of Pan-Malaysian Islamic Party (...Image via Wikipedia

TITIK PERSAMAAN UMNO DAN PAS
Oleh: yieMEGA

SUDAH sekian lama penulis tidak mengemaskini blog ini kerana kesuntukkan masa tambahan pula penulis sekarang sibuk dengan latihan Bola Sepak KB United FC. Oh bukan penulis jurulatihnya tetapi sahabat penulis jadi penulis turut sama tampil membantunya.

Kita tinggalkan cerita tentang latihan bola sepak, kita teruskan dengan tajuk artikel kita pada hari ini iaitu "Titik Persamaan UMNO dan PAS".

Marilah bersama-sama kita membincangkanya dengan penudut beradab dan tidak terlalu emosional kerana itu bukan budaya orang yang suka berfikir dan juga menimbu ilmu. Emosional bukan bererti menang tetapi sebalinya ianya bererti kalah. Jadi fikir-fikirkanlah cara yang terbaik untuk kita berbahas.

Sedar atau tidak, sebenarnya UMNO dan PAS dalam konteks Kelantan ada persamaanya. Kalau kita bertanya kepada ahli PAS sudah tentu mereka akan kata UMNO tak adil, kalau kita tanya pada ahli UMNO sudah tentu mereka akan kata PAS tidak adil.

Marilah luangkan sedikit masa dan jernihkan sedikit fikiran anda dengan cuba meneliti dialog seperti di bawah:

Dialog 1:

Ahli PAS:
Orang UMNO ni tak adil, kalau ada-apa yang Kerajaan Pusat hulurkan bantuan mereka tidak akan beri kepada orang PAS.

Dialog 2:
Ahli UMNO:
Orang PAS ni tak adil, kalau apa-apa bantuan yang kerajaan negeri nak bagi, sudah tentu penyokong UMNO tak akan dapat.

Rumusan Kedua-dua Dialog tersebut:
Kita akan dapati orang PAS tidak akan bagi bantuan kepada UMNO dan orang UMNO tidak akan memberi bantuan kepada orang PAS.

Ini bermakna masing-masing mengamalkan "Politik Balas Membalas", penulis pun hairan kenapa dua-dua pihak ini tiada satu pun yang mahu mengalah dan mengambil pendekatan yang lebih liberal.

Sebagai contoh, sekiranya ahli PAS tidak dapat bantuan yang disalurkan melalui UMNO, mengapa tidak PAS mengambil langkah yang berbeza dengan menghulurkan bantuan kepada orang-orang UMNO.

Mengapa kedua-duanya masih mahu menggunakan strategi Api sedangkan strategi Air lebih selamat, jadi jikalau kita fikir dengan lebih mendalam ini maknanya UMNO dan PAS adalah sama dari segi perangainya.

Penulis pun begitu hairan kenapa harus ada rakyat yang tidak mendapat bantuan hanya kerana berbeza fahaman politiknya. Ini adalah salah satu puncanya mengapa umat Melayu yang beragama Islam berpecah.

Penulis tertunggu-tunggu untuk memerhatikan pihak yang mana mengorak langkah untuk berlaku lebih adil kepada mana-mana rakyat tanpa mengira fahaman politik yang dianuti oleh rakyat tersebut.

Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin