Bilangan Pengunjung:

Thursday, December 18, 2008

Ahmad Said Terikut Gaya PAS memerintah Terengganu?

PAS President, Tuan Guru Dato' Seri Haji Abdul...Image via Wikipedia
Menteri Besar dedah enam anak syarikat kerajaan Terengganu bermasalah sejak 2005

KUALA TERENGGANU – “Enam anak syarikat kerajaan negeri dikenal pasti mengalami kerugian membabitkan jumlah terkumpul sejak 2005 adalah kira-kira RM80 juta,” kata Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said.

Menurut Ahmad, kerajaan negeri sememangnya telah mengambil langkah sewajarnya bagi memastikan setiap anak syarikatnya mampu mewujudkan potensi dan persaingan pada masa akan datang.

“Syarikat-syarikat yang boleh maju, kita akan tukarkan pengurusan di samping ada pula yang mungkin kita terpaksa lakukan sesuatu untuk menjadikannya lebih berdaya saing, tetapi ada syarikat yang kita dapati tidak berdaya maju, kemungkinan besar akan ditutup,” katanya

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Pas-Rhu Rendang) berhubung anak-anak syarikat kerajaan negeri yang masih mengalami kerugian dan jumlah kerugian terkumpul sejak 2005 pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu ke-12, semalam.

Sementara itu, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi (Pas-Batu Burok) ketika mengemukakan soalan tambahan turut mempersoalkan mengenai kerugian salah sebuah anak syarikat kerajaan negeri, Golden Pharos Bhd serta perancangan yang bakal dilakukan bagi mengatasi masalah tersebut.

Dr Syed Azman berasa hairan kenapa status Golden Pharos yang dikatakan mempunyai rangkaian perniagaan luas di negara ini termasuk di luar negara masih mengalami kerugian.

Mengulas perkara itu, Ahmad seterusnya menjelaskan bahawa syarikat berkenaan merupakan sebuah syarikat yang mempunyai kepentingan awam.

“Justeru itu, saya tidak dapat menghuraikan lebih lanjut berhubung hal itu termasuk apa strategi yang bakal dilaksanakan.
“Namun, ia adalah salah satu perancangan kerajaan negeri untuk melakukan sesuatu demi menjamin masa depan syarikat tersebut,” katanya.{http://www.sinarharian.com.my/terengganu/content/story2262105.asp}



Mengapa Ahmad Said mahu menutup anak-anak syarikat kerajaan negeri yang menjadi aset begitu lama untuk kerajaan negeri Terengganu. Sudahlah sebelum ini pada zaman pemerintahan PAS begitu banyak anak syarikat kerajaan negeri telah dijual dan ditutup.

Sekali imbas seolah-olah Menteri Besar Terengganu yang sekarang ini mengamalkan corak pemerintahan yang seakan sama dengan PAS memerintah Terengganu dari tahun 1999 - 2004. Penulis tidak bersetuju dengan penutupan keenam-enam anak syarikat negeri Terengganu ini, adalah lebih baik keenam-keenam syarikat ini digabungkan menjadi satu badan syarikat milik kerajaan negeri kerana cara ini lebih baik berbanding kita membuat penutupan syarikat.

Cara yang diperlakukan oleh Datuk Ahmad Said membuktikan beliau bukan seorang yang layak untuk menjadi MB Terengganu, kalau dibiarkan Kerajaan Negeri Terengganu boleh bankrap oleh yang demikian tindakan drastik perlu diambil bagi memastikan negeri Terengganu tidak akan dijahanamkan oleh Ahmad Said yang telah berjaya membawa Terengganu ketinggalan jauh ke belakang berbanding negeri-negeri lain.

Beberapa tindakan Ahmad Said sebelum ini juga telah membuktikan beliau tidak layak menerajui Terengganu, penulis mencadangkan satu usul undi tidak percaya dikenakan keatas Datuk Ahmad Said yang semakin dibenci oleh rakyat Terengganu.

Khidmat beliau memang tidak diperlukan, kerana corak pemerintahan beliau amat menjengkelkan dan tidak sesuai untuk memacu Terengganu maju di hadapan berbanding negeri-negeri lain.

Ahmad Said sepatutnya sedar beliau menjadi MB Terengganu pun melalui jalan belakang, jadi beliau sepatutnnya buat yang terbaik untuk Terengganu dan rakyat Terengganu khasnya. Sekiranya dibiarkan beliau terus menerajui Terengganu penulis yakin banyak lagi anak syarikat kerajaan negeri Terengganu bakal dijual oleh beliau.

Sebelum nasi menjadi bubur adalah lebih baik satu sidang DUN Khas dipanggil untuk membuat usul undi tidak percaya pada Datuk Ahmad Said demi kebajikan rakyat Terengganu dan juga aset yang menjadi hak rakyat Terengganu. Fikirkanlah....


Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin