Bilangan Pengunjung:

Friday, December 12, 2008

Menjelang PRK P036 Kuala Terengganu dan Debaran Ahmad Said!

Beberapa minggu yang lalu, kita dikejutkan oleh berita kematian mengejut seorang Ahli Parlimen yang juga merupakan Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia. Ekoran beliau yang kembali ke Rahmatullah ia akan bermakna akan ada satu pilihan raya kecil yang bakal berlangsung dalam masa terdekat. Parlimen P036 Kuala Terengganu akan menjadi bualan ramai dan topik dalam tempoh 60 hari dari sekarang.

6 Januari 2008 merupakan tarikh penamaan calon bagi PRK Parlimen Kuala Terengganu. 17 Januari 2008 pula merupakan hari membuang undi, pada tarikh ini kita dapat lihat adakah Barisan Nasional masih mampu mengekalkan kawasan parlimen ini ataupun ia bakal menyaksikan servis bertukar tangan dan memihak kepada PAS.

Adakah Peristiwa Penahanan BAS semasa PRU11 yang berlaku di Marang Terengganu bakal berlaku lagi?

Ada kemungkinan ia akan berlaku lagi sekiranya penyokong-penyokong PAS Terengganu tidak berpuas hati dengan perjalanan Pilihan Raya Kecil tersebut memandangkan penyokong-penyokong PAS Terengganu memang terkenal dengan tradisinya yang kalau kita istilahkan dalam loghat Kelantan 'Oghe Pongoh" tidak seperti Penyokong PAS Kelantan yang kelihatan sedikit liberal berbanding PAS Terengganu.

Marilah bersama-sama kita berdoa agar semasa Pilihan Raya Kecil tersebut, tidak akan berlaku sebarang kekakcauan yang boleh menggangu-gugat keselamatan negara dan perjalanan pilihanraya tersebut.

Debaran Ahmad Said (Menteri Besar Terengganu)

Datuk Ahmad Said yang merupakan Menteri Besar Terengganu yang baru dan juga Pengerusi BN Negeri dikatakan berada di dalam keadaan tidak senang duduk kerana bimbang dengan keputusan Pilihan Raya Kecil P036 Kuala Terengganu ini, sekiranya PRK ini lebih memihak kepada PAS, besar kemungkinan usaha-usaha untuk menyingkirkan Datuk Ahmad Said daripada kerusi Menteri Besar Terengganu akan menjadi lebih mudah tambahan pula setakat ini tiada satupun Pembaharuan yang dibuat oleh Datuk Ahmad Said yang boleh memaju Terengganu ke arah sebuah negeri yang maju. "Ungkapan "Memahat Sejarah, Mencipta Tamadun" kini tinggal ungkapan sahaja seperti mana kata pepatah "Indah Khabar dari Rupa".

Untuk mempertahankan kerusi empuk Menteri Besar yang didukinya sekarang, beliau perlu memastikan Barisan Nasional terus mewakili P036 Kuala Terengganu, dalam suasana politik yang tidak menentu sekarang, amat sukar untuk mempertahankan kerusi parlimen tersebut tambahan pula, parlimen tersebut terdiri daripada ramai penyokong UMNO yang pro mantan Menteri Besar dahulu iaitu Datuk Seri Idris Jusoh, tambahan pula kebanyyakan orang di kawasan Parlimen tersebut sekarang melihat, Datuk Ahmad Said lebih mengutamakan Kemaman berbanding daerah-daerah lain termasuklah Kuala Terengganu, besar kemungkinan sejarah yang berlaku pada zaman Wan Mokhtar bakal berlaku lagi sekiranya dibiarkan Ahmad Said terus menerajui Terengganu.

Itulah antara-antara maklumat yang dapat penulis terima daripada pemberi-pemberi maklumat penulis daripada kedua-dua belah pihak, akhir kata nantikanya dengan penuh sabar, semoga kita mendapat yang terbaik.


No comments:

Blog Widget by LinkWithin