Bilangan Pengunjung:

Sunday, August 14, 2011

Milik Siapakah PRU13?



MILIK siapakah Pilihan Raya Umum Ke 13 itulah yang menjadi tajuk artikel penulis pada kali ini. Sengaja penulis memilih hari ke 14 di bulan Ramadhan AL-Mubarak ini untuk mengeluarkan artikel berkenaan dengan PRU13 yang bakal mendatang.

Penulis percaya di luar sana sudah ada cakap-cakap mengenai pilihan raya, tak kurang juga di parlimen-parlimen kedai kopi sudah hangat membincangkan hal berkenaan PRU13. PRU13 akan terjawablah segala persoalan yang selama ini bermain di kancah fikiran para penggiat dan peminat politik tanah air.

Sepertimana sedia maklum, sewaktu PRU12 yang telah berlalu berlaku satu fenomena yang dipanggil 'tsunami politik' yang menyaksikan beberapa negeri yang sebelum ini berada di bawah naungan Barisan Nasional tumbang dan jatuh pembangkang di negeri tersebut berjaya membentuk kerajaan dan juga di peringkat Barisan Nasional hanya berjaya memerintah dengan majoriti mudah.

Penulis percaya ramai yang diluar sana tertanya-tanya sama ada fenomena 'tsunami politik' adakah akan berulang semasa PRU13 nanti? Sememangnya jawapan yang paling tepat tunggulah detik PRU13 kelak pada waktu itulah kita akan mendapat jawapan yang benar-benar sahih.

Pengaruh Ekonomi Terhadap PRU13

Satu perkara yang tidak kurang pentingnya yang akan mempengaruhi 'mood' pengundi semasa PRU 13 kelak ialah ekonomi. Boleh dikatakan prestasi ekonomi akan dijadikan 'kayu pengukur' oleh pengundi untuk menentukan siapakah kerajaan pilihan mereka.

Apabila kita bercakap mengenai ekonomi sudah tentu kita jangan lupa bercakap mengenai 'bebanan' yang terpaksa ditanggung rakyat. Sepertimana yang kita tahu semakin hari semakin meningkatlah bebanan rakyat ditambah pula dengan iklim ekonomi yang tidak menentu sekarang ini.

Oleh yang demikian, sekiranya kerajaan yang ada sekarang gagal menangani isu ini, tidak mustahil tsunami politik PRU12 akan berulang pada PRU13 malah mungkin lebih teruk lagi daripada PRU12 sekiranya kerajaan gagal menangani permasaalahan ekonomi. Oleh itu, kerajaan perlu memperhebatkan lagi usaha-usaha untuk meningkatkan prestasi ekonomi negara.
Pengaruh Isu-Isu Dalam Negara Terhadap PRU 13

PENGARUH isu-isu dalam negara juga tidak boleh diketepikan oleh kerajaan, kadang-kadang isu yang dianggap remeh pun boleh jadi isu besar di mata pengundi. Jika kerajaan gagal menguruskan isu-isu remeh dengan baik pasti ia akan mempengaruhi keputusan PRU13.

Perlu diingatkan remeh di mata kerajaan tetapi ia tidak dipandang remeh oleh mata rakyat marhaen yang sentiasa memandang. Usaha-usaha untuk menyelesaikan isu-isu remeh perlu dilakukan secara proaktif bagi memberi keyakinan kepada rakyat yang bakal membuang undi.

Siapa yang bakal mendominasi PRU13

SIAPA? yang bakal mendominasi PRU13 akan terjawab apabila tiba detik PRU13 nanti, namun buat masa ini pada permerhatian penulis kedua-dua belah pihak yakni kerajaan dan pembangkang ada peluang yang samarata.

Namun, kerajaan tidak boleh berpuas hati dengan apa yang ada mereka perlu berusaha lagi agar sesuatu yang terjadi tidak dapat memberi ruang kepada pembangkang untuk memanipulasikanya.

JADI Milik Siapakah PRU13? nantikan jawapanya pada PRU13 kelak, sama-samalah kita menunggu dengan penuh kesabaran untuk mendapatkan jawapanya.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin