Bilangan Pengunjung:

Saturday, February 6, 2010

Matlamat Tidak Menghalalkan Cara...

Matlamat Tidak Menghalalkan Cara...
Oleh: yieMEGA

MATLAMAT tidak menghalalkan cara itulah yang menjadi isi utama artikel penulis pada kali ini. Penulis berharap pembaca dapat menilai artikel ini dan memikirkan adakah benar artikel ini untuk kesejahteraan semua tak kira bangsa, agama dan juga warna kulit.

Ramai yang telah mengetahui bahawa dalam beberapa hari lepas berlaku satu perhimpunan yang mengutuk Ketua Menteri Pulau Pinang termasuklah Ahli Parlimen Pasir Mas sendiri Datuk Paduka Ibrahim Ali. Penulis secara tidak sengaja juga menonton sedutan rakaman semasa perhimpunan itu berlaku, patung berupa Lim Guan Eng dibakar semasa perhimpunan itu.

Terlebih dahulu penulis ingin menegaskan bahawa penulis tidak dibayar ataupun diupah walau sesen pun dari Lim Guan Eng untuk membuat artikel ini dan artikel ini bukan bermakna penulis menyokong Lim Guan Eng. Bagi penulis daripada penulis mempertahankan Lim Guan Eng adalah lebih baik penulis menyapu sampah lagipun LGE memang setaraf dengan sampah yang dibuang dari Melaka.

Namun, walaupun penulis tidak bersetuju dengan beberapa tindakan beliau yang dilihat seolah-olah ingin menghapuskan Melayu di Pulau Pinang dan menjadikan Pulau Pinang sebagai Negara Cina Ketiga selepas Singapura. Namun tidak semestinya kita perlu mengadakan perhimpunan yang berarak ke sana ke mari dan membakar patung sesiapa sahaja yang tidak disukai.

Tidak adakah cara lain yang boleh digunakan untuk menghadapi Lim Guan Eng cara yang lebih baik dan juga tidak menguriskan hati kaum-kaum lain. Contohnya mengusulkan undi tidak percaya dalam sidang Dewan Undangan Negeri terhadap Lim Guan Eng. Bukankah tindakan ini lebih baik dan bertamadun.

Penulis mohon maaf kepada pembaca yang tidak bersetuju dengan pandangan penulis, tiada niat pun di hati penulis untuk mengecilkan hati dan perasaan mana-mana pihak. Penulis cuma tidak suka dengan cara perhimpunan di mana kebanyakkan perhimpunan akan merugikan harta benda rakyat.

Sekiranya nak buat juga perhimpunan, buatlah secara ilmiah dan janganlah mebakar patung itu patung ini, ini bukan budaya kita. Perhimpunan secara ilmiah ialah adakan forum atau ceramah dengan permit yang sah.

Akhir kalam, demi menjaga perpaduan dan keharmonian antara kaum adalah lebih baik kita memilih jalan Ilmiah dan bukanya jalan emosional. Ingat api tidak akan dipadam dengan menggunakan api, tetapi ia boleh padam dengan menggunakan air.
Reblog this post [with Zemanta]

2 comments:

Anonymous said...

Perancangan DAP disebalik pembelaan Anwar oleh Karpal Singh ?

ManSaari said...

Saudara Ye mega. Assalamualaikum.

Sesungguhnya itulah tindakan yang bertamadun. Biarpun kelak undian untuk 'asul tidak percaya' gagal, namun sekurang-kurangnya kita memperolehi maklumat.....
1. Jumlah undi sokongan
2. kenalpasti hipokrat melayu/islam
3. Kebolehan dan kebijaksanaan
politikus melayu mengatur
strategi

Melayu tidak menyelesaikan masalah secaran demontrasi jalanan tetapi pengamal demokrasi kelas pertama.
Malah Melayu bukan Politikus koro.

Blog Widget by LinkWithin