Bilangan Pengunjung:

Thursday, December 16, 2010

Bebanan Rakyat Yang Terus Meningkat

Bebanan Rakyat Yang Terus Meningkat
Oleh: yieMEGA

BERSANDARKAN kepada slogan "rakyat didahulukan", penulis merasakan isu ini memang patut diketengahkan demi kesinambungan sokongan rakyat kepada parti pemerintah. Bagi penulis bebanan rakyat adalah satu komponen yang amat penting dan perlu diberi perhatian oleh kerajaan terutamanya bagi membela rakyat-rakyat yang tergolong dalam kategori marhaen.

Kalau kita perhatikan dari hari ke hari, bebanan rakyat semakin bertambah dan terus bertambah. Bebanan ini ada yang sampai memberi tekanan kepada rakyat. Sebagai kerajaan yang memerintah mereka perlu memberi perhatian yang serius berhubung isu ini. Ini adalah bersesuaian dengan slogan yang dilaungkan-laungkan oleh kerajaan sejak akhir-akhir ini iaitu "Rakyat Didahulukan".

Bukan tujuan penulis mengemukakan artikel ini untuk menjatuhkan kerajaan yang memerintah pada hari ini, ini hanyalah sekelumit pandangan penulis terhadap kerajaan bagi membantu kerajaan menjadi sebuah kerajaan yang kuat dan tidak mudah dijatuhkan.

Sampai bila parti pemerintah sanggup digelar Parti Barang Naik oleh mereka-mereka yang suka menangguk di air yang keruh demi kuasa politik untuk mereka. Kritikan penulis adalah lebih kepada kritikan membina bagi panduan kerajaan dan untuk masa depan kerajaan juga.

Kenaikkan harga barangan utama sejak kebelakangan ini benar-benar memberi tekanan kepada rakyat, apabila bahan mentah seperti minyak dinaikkan secara automatisnya ia mengundang kepada kenaikkan bahan-bahan terumanya makanan dan minuman kerana peniaga tiada pilihan selain memindahkan kenaikkan operasi mereka kepada pengguna.

Cuba bayangkan, setiap bulan ada sahaja barang naik, daripan minuman malt coklat, susu pekat manis, krimer pekat manis, gula dan bermacam-macam lagi. Ia memang benar-benar memberikan bebanan kepada rakyat.

Sebagai kerajaan yang prihatin, kajian terperinci perlu diadakan bagi mencari mekanisme terbaik untuk mengurangkan bebanan yan terpaksa ditanggung oleh rakyat, kerajaan perlu ingat rakyat adalah pelanggan kerajaan adalah peniaga, jadi bermakna pelanggan sentiasa betul.

Berapa lama lagi kita sanggup terus memberikan bebanan kepada rakyat, sebagai kerajaan kita perlu mencari beberapa kaedah yang sesuai untuk membantu rakyat. Jangan jadikan kita sebuah kerajaan yang menindas rakyat.

Akhir kalam, semoga isu ini mendapat perhatian daripada pihak kerajaan demi kesejahteraan rakyat Malaysia. Ingat lagi satu perkara negara tak akan berjaya tanpa usaha daripada rakyatnya. Fikir-fikirkanlah.....

No comments:

Blog Widget by LinkWithin