Bilangan Pengunjung:

Monday, December 20, 2010

DUN TENANG YANG MASIH TENANG

DUN TENANG YANG MASIH TENANG
Oleh: yieMEGA

SEPERTIMANA yang telah diketahui umum, satu lagi pilihan raya kecil untuk DUN Tenang, Johor bakal diadakan, apabila penyandangnya telah kembali ke Rahmatullah. Walaubagaimanapun, setakat ini perbincangan mengenai PRK tersebut boleh dikategorikan sebagai tenang. Kalau di tempat lain sudah lama kita kendengaran keriuhan orang ramai membicarakan mengenainya.

Dewan Undangan Negeri Tenang letaknya di dalam negeri Johor, banyak pihak menyifatkan bahawa kedudukan UMNO di DUN tersebut sukar digugat memandangkan Johor adalah kubu kuat UMNO. Walaubagaimanapun pada pandangan penulis, tidak semestinya UMNO boleh menarik nafas lega walaupun ianya terletak di dalam negeri yang dikenali sebagai kubu kuat UMNO. Ingat dalam politik tiada yang mustahil.

Sebagai contoh, cuba kita lihat Kelantan adalah kubu kuat PAS, tetapi apabila kita melihat keputusan PRK DUN Galas baru-baru ini ternyata ia tidak berpihak kepada PAS walaupun PAS adalah Kerajaan Negeri Kelantan dan Kelantan pula adalah kubu kuat PAS. Jadi tidak mustahil sekiranya UMNO atau Barisan Nasional akan kehilangan kerusi DUN Tenang kerana sememangnya di dalam politik tiada yang mustahil.

Penulis ingin membuat sedikit ramalan politik berkenaan PRK DUN Tenang, walaubagaimanapun ini hanyalah ramalan dan belum tentu lagi ketepatan ramalanya. Berdasarkan beberapa isu sekiranya gagal ditangani oleh BN besar kemungkinan BN akan kehilangan kerusi DUN Tenang.

Penulis gariskan beberapa isu yang timbul dan harus ditangani dengan segera oleh BN:

1) Isu Kenaikkan harga minyak petrol
2)Isu Kenaikkan harga barangan keperluan
3) Isu kenaikkan kos sara hidup rakyat.

Ketiga-tiga isu yang penulis gariskan tersebut akan memainkan peranan yang besar di PRK DUN Tenang. Pendek kata sekiranya pihak jentera pilihanraya BN gagal mengulas dan menjelaskan isu ini dengan baik kepada rakyat besar kemungkinan BN akan tewas di Tenang, ingat jangan disangka air yang tenang tiada buaya.

Ketiga-tiga isu yang digariskan tersebut juga ada kena mengena dengan kehidupan rakyat, ia melibatkan apa yang rakyat rasa, tempuhi dan harungi dan kemungkinan juga isu ini akan dijadikan modal serta dimanipulasi oleh parti lawan tidak kira apa sahaja parti yang nak lawan cap bulan ke, cap mata ke, cap roket ke semuanya tidak kira ia pasti akan menjadi isu yang akan diperbesarkan lagi.

Oleh yang demikian, jentera pilihan raya BN haruslah mencari ruang dan peluang bagi menangani dan menjawap isu-isu ini dengan kadar seberapa segera bagi membentung isu ini dijadikan modal oleh pihak pembangkang.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin