Bilangan Pengunjung:

Friday, September 2, 2011

Rasuah Bubur Lambuk....


Rasuah Bubur Lambuk....
Oleh: yieMEGA

BUBUR lambuk satu makanan yang paling popular apabila kita berada di bulan Ramadhan Al-Mubarak. Sesuai dengan kita baru je habis bulan Ramadhan, hari ini penulis mengajak semua pembaca marilah bersama-sama kita berhujah dengan penuh ilmiah dan bukanya emosi, berhujahlah dengan fakta dan jangan berhujan dengan auta.

Apa yang penulis ingin bentangkan di sini berkenaan dengan tajuk artikel penulis pada kali ini iaitu "Rasuah Bubur Lambuk" artikel ini berkaitan dengan sepertimana yang dilaporkan oleh BesutLonih. Baru-baru ini, semasa bulan Ramadhan PAS Besut telah mengadakan satu program di Bazaar Ramadhan Kampung Raja, Besut, Terengganu program tersebut adalah pemberian bubur lambuk secara percuma kepada pengunjung-pengunjung Bazaar tersebut.

Persoalanya di sini, adakah pemberian Bubur Lambuk percuma itu dikira rasuah atau tidak. Daripada apa yang penulis tahu, bubur lambuk itu disertakan bersama dengan risalah politik yang mungkin juga risalah kempen pilihan raya. Adakah pemberian ini dikira rasuah?

Apa yang penulis musykil di sini, jika pemberian bubur lambuk itu tidak bermaksud tertentu kenapa perlu disertakan bersama risalah politik/kempen politik tersebut. Jika pemberian itu benar-benar ikhlas tak perlulah disertakan risalah-risalah seperti itu.

Jika pemberian bubur lambuk tersebut bermaksud tertentu, ini bermakna mereka telah merendahkan martabat rakyat setempat, mereka telah cuba membeli harga diri rakyat setempat dengan semangkuk bubur lambuk. Adakah ini tujuan mereka?

Jika ada yang berkata pemberian bubur lambuk itu berkepentingan ramai bagaimanapula yang ramai masih tak dapat bubur lambuk percuma itu lainlah kalau mereka membina jalan raya itu sememangnya untuk kepentingan ramai.

Jika benar pemberian bubur lambuk tersebut ada maksud tertentu ini bermakna sejak PAS menyertai Pakatan Rakyat PAS mula berjinak-jinak dengan rasuah. Adakah ini dinamakan Parti Islam? Fikir-fikirkanlah.....

1 comment:

Anonymous said...

merujuk kepada pandangan Imam Ghazali sesuatu hadiah yang diberi kepada saudara sendiri apabila saudara tersebut mempunyai kuasa, itu namanya "syubhah", adik kepada rasuah. Ada dua perkara yang menyebabkan rasuah, satu pemberian dan keduanya kuasa. Jika hanya pemberian tampa "kuasa" bersamanya tidak terjadi rasuh,m ungkin yang lain, wallahuaklam.

Blog Widget by LinkWithin