Bilangan Pengunjung:

Tuesday, October 4, 2011

ATM DAN MESIN DEPOSIT TUNAI DI BANK

ATM DAN MESIN DEPOSIT TUNAI DI BANK
Oleh: yieMEGA

PENULIS percaya kebanyakkan daripada rakyat Malaysia sudah menggunakan Mesin ATM (Automatic Teller Machine) dan Mesin Deposit Tunai yang disediakan oleh kebanyakkan bank-bank di seluruh Malaysia. Hari ini artikel penulis adalah berkaitan dengan kedua-dua mesin tersebut.

Hari ini mesin-mesin yang penulis sebutkan tadi digunakan secara meluas di seluruh negara. Satu perkara yang mengecewakan mengenai mesin-mesin berkenaan adalah ada sebilangan bank yang ternama telah menetapkan nilai not untuk pengeluaran di ATM adalah RM50 dalam ertikata lain mesin ATM mereka tidak akan mengeluarkan not RM10 perkara ini menyusahkan kerana sekiranya seseorang individu itu mahu menggunakan hanya RM20 mereka terpaksa mengeluarkan RM50 di mesin ATM milik bank tersebut.

Begitu juga bagi mereka yang mahu membuat deposit tunai di mesin deposit tunai yang mana sebilangan bank telah menetapkan mesin deposit tunai mereka supaya hanya menerima not RM10, RM50 dan RM100 sahaja. Wang Kertas RM5 tidak diterima oleh kebanyakkan mesin deposit tunai bank bukankah ini akan menyusahkan rakyat.

Penulis merasakan adalah wajar Bank Negara Malaysia (BNM) supaya menetapkan syarat agar semua bank di Malaysia agar menetapkan pengeluaran di ATM boleh dibuat sekiranya bawah RM50 dan juga mesin deposit tunai mereka boleh menerima not RM5.

Perkara sedemikian walaupun kita lihat ia isu sesuatu yang remeh namun ia tetap menjadi pertimbangan oleh rakyat marhaen untuk memilih kerajaan pada masa-masa akan datang, oleh yang demikian kerajaan perlu mengambil berat berhubung isu ini.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin