Bilangan Pengunjung:

Monday, October 3, 2011

HAD UMUR PERSARAAN YANG BARU

HAD UMUR PERSARAAN YANG BARU
Oleh: yieMEGA

PENULIS merasa terpanggil untuk mengulas isu yang sedang hangat diperkatakan kini iaitu cadangan pihak tertentu untuk menaikkan had umur persaraan kakitangan awam sehingga kepada 60 tahun had umur untuk bersara. Penulis tidak pasti cadangan ini datang daripada siapa, tetapi apa yang penulis tahu cadangan ini tidak begitu praktikal untuk dilaksanakan.

Sekiranya had umur bersara dinaikkan ini bermakna tempat atau jawatan mereka masih penuh dan berisi sekaligus ia akan menyusahkan mereka-mereka yang ingin memohon untuk bekerja dengan jabatan kerajaan terutamanya graduan yang masih mengangur sepertimana yang kita tahu dari hari ke hari bilangan graduan yang menganggur semakin bertambah.

Adakah kerajaan ingin terus menambahkan lagi bilangan graduan menganggur yang sudah sedia bertambah setiap hari sekiranya kerajaan bersetuju dengan cadangan untuk menaikkan had umur bersara kepada 60 tahun. Bukankah ia akan menambahkan masaalah kepada kerajaan.

Lagipun individu yang berumur 55 tahun ke atas sudah lagi tidak praktikal untuk meneruskan kerjaya atau tugasnya kerana prestasi kerja mereka berumur 55 tahun ke atas lazimnya akan menurun sekaligus akan menurunkan prestasi-prestasi jabatan-jabatan kerajaan tempat mereka bekerja.

Penulis pun hairan saban tahun ada je cadangan untuk menaikkan had umur persaraan, adakah mereka masih belum puas bekerja, sekiranya mereka masih ingin bekerja adalah elok mereka mencari kerja dengan sektor swasta daripada mereka terus memenuhkan jawatan di sektor kerajaan.

Adakah mereka tidak megasihani apa nasib yang perlu ditanggung oleh graduan-graduan yang sampai kini masih lagi menggangur. Adakah mereka sanggup untuk menambahkan lagi penderitaan mereka yang bergelar graduan. Bersaralah bila tiba masa fikir-fikirkanlah.....

No comments:

Blog Widget by LinkWithin