Bilangan Pengunjung:

Saturday, October 22, 2011

Runtuhnya Empayar Gaddafi

Runtuhnya Empayar Gaddafi
Oleh: yieMEGA

PENULIS percaya semua orang sudah mengetahui mengenai berita terbunuhnya bekas pemimpin Libya iaitu Muammar Gaddafi, kebanyakkan media menyiarkan berita pemergian Gadaffi. Mungkin bagi pihak NPC perjuangan mereka selama ini akhirnya membuahkan hasil.

Menurut video amatur yang penulis tonton dipercayai Gaddafi mati disebabkan kerana kemarahan tentera-tentera NPC dan dia mati selepas diseksa seteruknya oleh tentera NPC. Mungkin kenyataan yang menyatakan bahawa jasad Gaddafi dikebumikan di satu tempat yang dirahsiakan atas dasar keselamatan itu menandakan pihak NPC cuba menyembunyikan sesuatu.

Daripada video tersebut kita boleh mengambarkan bahawa Gaddafi sebenarnya dihukum sebelum diadili. Hukuman tersebut telah dilaksanakan oleh pejuang-pejuang NPC. Ini bermakna kematian Gaddaffi ini adalah sebelum kesalahan-kesalahan yang didakwa dilakukan oleh beliau belum sempat diadili lagi.

Hukuman sebelum diadili ini sesuatu yang boleh dinamakan kejam, biar setara mana kejamnya Gaddafi dia juga berhak untuk diadili dan bukanya dihukum tak ubah seperti manusia menghukum haiwan. Inikah kerajaan yang bakal menggantikan Gaddafi yang turut menggunakan kekejaman untuk membalas kekejaman.

Penulis yakin, satu masa nanti pemimpin-pemimpin baru Libya akan wujud yang lebih kejam daripada rejim Gaddafi lagi. Apa yang penulis kesali adalah pejuang NPC kelihatan seperti tali barut amerika atau dengan kata lain selepas ini mungkin Libya akan menjadi negara yang dikuasai oleh Amerika.

Begitulah kisahnya apabila si kafir membantu Umat Islam untuk bertelagah sesama Islam dan akhirnya sudah terang lagi bersuluh bahawa pejuang NPC sudah pun diperbodohkan oleh Amerika. Pada pandangan penulis, kejayaan menggulingkan rejim Gaddaffi bukanya kemenangan pejuang NPC tetapi ianya adalah kejayaan terbesar Amerika untuk menghapuskan pemimpin yang menjadi seteru kepadanya.

Memang penulis akui sepanjang hayat Gaddaffi beliau juga telah melakukan kekejaman kepada rakyat Libya, namun ia bukanya satu alasan untuk pejuang NPC menghukum Gaddaffi tanpa terlebih dahulu ia diadili. Terlintas juga kenapa pejuang NPC kelihatan begitu tergesa-gesa untuk membunuh Gaddaffi.

Apa yang terjadi terhadap Gaddaffi hendaklah diadili dengan serta merta, NPC hendaklah diheret ke Mahkamah kenapa mereka perlu membunuh Gaddaffi sebelum Gaddaffi diadili sedangkan Gaddafi telah pun menyerah diri. Mengikut laporan semasa beliau menyerah diri beliau masih hidup, ini bermakna sesuatu telah berlaku selepas beliau menyerah diri.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin