Bilangan Pengunjung:

Monday, October 6, 2008

Krisis 3F Memerlukan Pemimpin berkaliber !

Tengku Razaleigh HamzahImage via WikipediaKrisis 3F kini begitu popular di kalangan masyarakat dunia. Apakah yang dikatan dengan 'krisis 3F'? sebenarnya 3F itu bermaksud Food (makanan), Fuel (Minyak) dan Financial (kewangan).

Malaysia pun tidak terkecuali daripada terkena kepada tempias krisis 3F ini. Bukan calang-calang orang dapat meredakan krisis 3F ini ia memerlukan kepada orang yang benar-benar pakar di dalam bidang ekonomi untuk memperbaiki dan mengatasi krisis yang boleh dikatakan di alami seluruh dunia ini.

Kebetulan pula pada masa ini Malaysia mempunyai pemimpin yang tidak cekap dan lemah di dalam segala hal ia akan menjadikan penyelesaian krisis 3F menjadi bertambah rumit. Penyusunan semula ekonomi juga akan menjadi lembab dan pelbagai masalah baru bakal muncul.

Sebenarnya krisis 3F ini telah diceritakan di dalam sebuah Kitab Islam, namanya bagi orang yang pernah menelaah kitab-kitab pasti akan tahu mengenainya. Namun, penulis memohon maaf kerana terlupa apa nama kitab tersebut kalau nak tahu lebih lanjut boleh lah berguru dengan guru-guru agama di kawasan masing-masing.

Penyelesaiaan krisis 3F ini memerlukan kepada khidmat seorang pemimpin yang benar-benar berpengalaman di dalam bidang ekonomi untuk membolehkanya mengadakan penyusunan semula ekonomi negara. Orang-orang seperti Tengku Razaleigh hendaklah diberi peluang untuk melaksanakan penyusunan semula ekonomi negara.

Pada masa yang sama Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) hendaklah digerakkan semula dan memainkan peranan aktif untuk menyusun semula ekonomi negara bagi mengeluarkan negara daripada krisis 3F ini.

Selain itu, jawatan Menteri Kewangan Kedua hendaklah diberikan semula kepada Datuk Mustapha Muhammad memandangkan beliau sudah ada pengalaman dalam mengendalikan krisis kewangan 1997/1998 yang lalu dan dia memang sesuai menyandang jawatan tersebut bagi membantu negara menghadapi krisis 3F ini.
Reblog this post [with Zemanta]

1 comment:

Anonymous said...

pemimpin yang ada tidak akan bertahan lama.. calon dari pemimpin muda perlu dicari untuk mengantikan tempat mereka akan yang pergi di masa hadapan

http://pemimpinmuda.malayaonline.com/?p=15

Blog Widget by LinkWithin