Bilangan Pengunjung:

Monday, October 27, 2008

Pemilihan Kerjaya Perlulah Berlandaskan Fitrah Manusia !

Artikel penulis pada kali ini lebih bertumpu kepada Pemilihan Kerjaya dan kita lupakan sebentar mengenai politik tambahan pula di negara kita sekarang ini adalah musim peperiksaan, UPSR dan PMR selesai sudah, tinggal hanya SPM dan STPM. Pemilihan Kerjaya adalah penting bagi semua rakyat Malaysia dan jika tersalah memilih kerjaya boleh membuatkan hidup seseorang itu merana sepanjang hayat.

Salah Tanggapan Mengenai Pemilihan Kerjaya

Ramai orang terutamanya orang Melayu beranggapan bahawa Pemilihan Kerjaya hanya bermula selepas seseorang itu menduduki peperiksaan SPM, penulis ingin menegaskan di sini bahawa tanggapan mereka itu salah kerana pada waktu ini sudah agak terlambat untuk melakukan pemilihan kerjaya.

Pemilihan Kerjaya kalau di negara Barat ia bermula sejak dari sekolah rendah lagi, namun dalam konteks Malaysia ia bermula dari seseorang itu melangkah ke alam persekolahan menengah rendah ataupun tingkatan satu. Manakala, Di sekolah menengah mereka sepatutnya telah diberikan dengan pendedahan kerjaya-kerjaya yang ada di Malaysia.

Bukan itu sahaja, semasa Sekolah Rendah sepatutnya Guru-Guru Sekolah memberi pendedahan yang penting mengenai kerjaya seperti syarat-syarat untuk memasuki kerjaya yang diimpikan oleh seseorang murid, cara ini juga berkesan untuk menjadikan seseorang murid konsisten di dalam kerjaya impian mereka dan kerjaya impian mereka tidak berubah mengikut peredaran masa.

Setelah seseorang itu memasuki alam persekolahan Menengah atas, disinilah sepatutnya mereka mengambil subjek-subjek yang selari dengan kerjaya impian mereka kerana ianya adalah salah satu cara perancangan kerjaya yang berkesan, tambahan pula maklumat-maklumat penting mengenai kerjaya impian mereka sudah mereka ketahui semasa di Sekolah Rendah.

Peperiksaan SPM/STPM pula lebih kepada 'lesen' untuk menimba ilmu berdasarkan keupayaan dan kerjaya impian seseorang dan bukanlah satu tempat untuk membuat pemilihan kerjaya seperti mana yang diamalkan oleh kebanyakkan rakyat negara ini.

Cara Yang Salah Dalam Pemilihan Kerjaya

Daripada kajian dan kaji selidik yang telah penulis buat, penulis mendapati banyak juga dikalangan ibu-bapa yang mengamalkan cara yang salah di dalam menentukan kerjaya anak-anak mereka. Ada diantara mereka yang lebih kepada menentukan haluan kerjaya anak-anak mereka tanpa memikirkan keupayaan, kebolehan dan minat yang ada pada anak mereka.

Ibu-bapa ini lebih bersikap diktator di dalam pemilihan kerjaya untuk anak mereka. Penulis ingin tegaskan di sini bukan sahaja cara pemiliha kerjaya ini adalah salah tetapi juga bakal mengundang risiko kepada anak-anak mereka contohnya dibuang universiti kerana gagal peperiksaan, tidak berminat untuk belajar dan bermacam-macam lagi permasaalahan akan timbul.

Penulis percaya sebagai seorang Islam, sudah tentu mereka tahu tentang fitrah manusia, setiap manusia yang diciptakan oleh Allah tuhan seru sekian alam sudah tentu, ada kelebihanya dan ada kekurangnya tetapi pasti ada fungsinya. Makhluk ciptaan tuhan di atas muka bumi ini semua fungsinya sendiri, ayam dengan fungsinya, itik dengan fungsinya, semut dengan fungsinya begitu juga dengan manusia. Jadi janganlah kita menidakkan fitrah manusia yang ada pada anak kita dengan mendesak mereka mengikut jalan kerjaya yang ditentukan oleh kita.

Cara Pemilihan Kerjaya Yang Betul

Ibu-bapa atau penjaga hendaklah mengamalkan sistem demokrasi di dalam pemilihan kerjaya bagi anak-anak mereka, cara diktaktor memang tidak sesuai digunakan di dalam pemilihan kerjaya anak-anak mereka kerana cara ini bakal mengundang masalah, ia juga boleh menyebabkan kesihatan mental anak mereka terganggu kerana tertekan dengan desakkan keluarga. Adalah lebih baik, kuasa memilih kerjaya diberikan kepada anak-anak mereka dan mereka bertindak sebagai pembimbing atau pemudah cara sahaja.

Bagi ibu-bapa yang mempunyai anak yang baru sahaja selesai menduduki peperiksaan PMR bolehlah menghantar anak-anak mereka ke Ujian Pemilihan Kerjaya Sesuai atau Ujian SDS di mana-mana tempat yang menawarkanya. Bagi ibu-bapa yang berminat menduduki ujian SDS ini menerusi email @ pos boleh lah hantarkan permohonan kepada tokmek[at]myjaring.net (Gantikan [at] dgn @) dengan bayaran hanya RM88.00 satu kali ujian.


Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin