Bilangan Pengunjung:

Sunday, March 8, 2009

Cara Betul Menjadi Pejuang Bahasa

Artikel penulis hari ini adalah berkenaan dengan pejuang bahasa sesuai dengan isu semasa pada hari ini yang hangat diperkatakan iaitu Gerakan Mansuhkan PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris). Sepertimana yang kita tahu manusia-manusia yang menggelarkan diri mereka sebagai pejuang bahasa telah membuat perarakan ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandom memansuhkan PPSMI.

Berhubung dengan perlaksanaan PPSMI, pada dasarnya penulis tidak bersetuju dengan perlaksanaanya namun tidak pula penulis menyokong pejuang-pejuang bahasa ini. Bahasa adalah jiwa bangsa, bagi penulis bahasa ibunda kita perlu dipertahankan namun tidak guna hanya menjadi pejuang bahasa yang terpekik-terlolong di jalanan walhal pada masa yang sama tidak berusaha untuk memperbanyakkan terjemahan-terjemahan buku-buku rujukan yang kebanyakkan dalam Bahasa Inggeris.

Pejuang Bahasa tidak boleh retorik dan hipokrit, tak puas hati terpekik-terlolong di sini umpama kera kena belacan, tindakan itu langsung tidak melambangkan mereka seorang yang profesional tetapi tidak keterlaluan jika penulis samakan mereka dengan binatang yang baru terlepas daripada zoo.

Paling malang sekali apabila pejuang-pejuang politik turut mengambil kesempatan untuk meraih populariti murahan atau dengan lain publisiti murahan dengan menjadikan isu ini menjadi terus parah dan membesar seperti barah yang bakal merobek nyawa manusia.

Nasihat penulis bagi pejuang-pejuang bahasa ialah agar mereka lebih profesional di dalam perjuangan bahasa mereka, untuk mempertahankan bahasa, pejuang-pejuang bahasa perlulah memperkasakan bahasa terlebih dahulu agar ia tidak dapat diibaratkan sebagai dahan yang rapuh.

Penyediaan lebih banyak buku-buku rujukan dalam Bahasa Inggeris dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu perlu diperbanyakkan kerana kalau kita lihat hari ini buku-buku rujukan dalam Bahasa Melayu di pasaran Malaysia masih belum mencukupi dan sekiranya pejuang bahasa yang asli, mereka sepatutnya berjuang memperbanyakkan lagi bilangan buku-buku rujukan dalam Bahasa Melayu.

Ahli-ahli politik pula jangan menambahkan lagi kecelaruan isu ini, apa yang penulis nampak mereka tidak habis-habis berpolitik untuk kepentingan diri berselindung di sebalik perjuangan bahasa walhal ada di antara mereka tidak menggunakkan Bahasa Melayu tetapi sebaliknya menggunakan Bahasa Campuran Arab Melayu.

Apa yang penulis dapat lihat pada hari ini ialah kebanyakkan ahli politik yang berselindung di sebalik kononya perjuangan bahasa ini lebih kepada usaha-usaha untuk 'menangguk di air yang keruh" dan juga "mengeruhkan air yang sudah keruh".

Sudah tiba masanya kita memikirkan perkara ini secara rasional dan bukan emosional kerana jika kita bertindak secara emosional, kita juga yang rugi nanti "yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran"


Reblog this post [with Zemanta]

3 comments:

Kolej Dar al-Hikmah said...

Anda dijemput hadir ke Wacana Ilmu : MEMPERKASAKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA ILMU. sila layari utk maklumat lanjut :
http://web.hikmah.edu.my/content/view/86/179/

Anonymous said...

Jangan sombong tak baca ini (hal bahasa) :-

http://www.nst.com.my/nst/articles/16indoo/Article/

MenteraBarat

Anonymous said...

Jangan sombong tak baca ini (hal bahasa) :-

http://www.nst.com.my/nst/articles/16indoo/Article/

MenteraBarat

Blog Widget by LinkWithin