Bilangan Pengunjung:

Saturday, April 18, 2009

Lagi-Lagi Tol.......

TOL satu ungkapan yang sering menjadi isu dalam akhbar-akhbar arus perdana mahupun arus alternatif. Kekerapan kenaikan harga TOL menyebabkan rakyat akan marah dan melenting, mahu tidaknya jika tugas harian mereka memerlukan mereka melalui jalan yang bertol sudah tentu mereka terpaksa membayar TOL setiap hari.

Keangkuhan syarikat-syarikat pemegang konsensi juga menjadi punca harga TOL terpaksa dinaikkan, Apabila Harga TOL dinaikkan bukan sahaja rakyat yang menderita tetapi juga kerajaan juga terpaksa mendengar kutukan, herdikan dan desakan rakyat melalui pelbagai cara termasuklah Perhimpunan Jalanan.

Isu TOL pada masa ini sudah menjadi barah bagi Kerajaan Malaysia, Barah tersebut mungkin akan membunuh Kerajaan Barisan Nasional bila-bila masa dari sekarang, kata orang "sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya", jangan nanti "Sudah Terhantuk Baru Nak Tergadah".

Kerajaan tidak boleh berdiam diri, kerajaan perlu berbuat sesuatu agar rakyat akan sentiasa merasa selesa duduk di bawah kerajaan yang ditunjangi Barisan Nasional. Pada Pandangan penulis, pengambil alihan syarikat konsesi TOL oleh Kerajaan mungkin Alternatif terbaik untuk menghalang kenaikkan harga TOL.

Penulis juga berpendapat, sudah tiba masanya Kerajaan mengkaji semula keperluan TOL di negara ini. Mungkin juga Kerajaan boleh memperkenalkan Sistem Kutipan TOL bermusim, melalui cara ini Kutipan TOL hanya dikenakan sekiranya sesebuah Lebuhraya memerlukan penyelengaraan. Harga Kutipan TOL juga biarlah munasabah dan tidak membebankan rakyat, Kerajaan Perlu ingat dengan PM yang Keenam iaitu DS Najib Tun Razak bahawa era "Kerajaan Sentiasa Betul telah berakhir" jangan hanya ia sekadar bertanam tebu di pinggir bibir sahaja.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin