Bilangan Pengunjung:

Friday, January 20, 2012

Bantuan Rakyat 1 Malaysia

Bantuan Rakyat 1 Malaysia
Oleh: yieMEGA

PENULIS menyanjungi keprihatinan Kerajaan Malaysia di dalam meringankan beban yang di alami rakyat kerajaan telah memperkenalkan Bantuan Rakyat 1Malaysia atau ringkasnya BR1M. BR1M sebuah dana yang diperutukkan oleh Kerajaan untuk membantu meringankan beban rakyat.

Penulis percaya tiada siapa yang akan membangkang sekiranya usaha-usaha murni tersebut dilaksanakan oleh kerajaan, namun semenjak BR1M dibincangkan di media-media massa dan seringkali menjadi topik di dalam kebanyakkan media cetak. Timbul lah pelbagai cerita dan isu mengenai BR1M ini.

Bermacam-macam isu, cerita dan khabar angin yang kendengaran yang kadangkala isu tersebut boleh mendatangkan kemarahan rakyat. Penulis ada juga mendengar khabar bahawa mereka yang ada Daftar Niaga di Suruhanjaya Syarikat Malaysia secara automatiknya tidak layak untuk memohon bantuan ini sedangkan di dalam borang tidak pula diletakkan syarat yang demikian. Penulis pun tidak pasti adakah ini syarat sebenar ataupun ianya sekadar cakap-cakap orang semata-mata.

Jika benar syarat itu sememangnya di tetapkan kerajaan satu ketidakadilan telah berlaku kerana mana-mana perniagaan tidak kira kecil ataupun besar ianya disyaratkan supaya perniagaan mereka didaftarkan oleh SSM. Kita tidak boleh meletakkan syarat sebegini kerana bagi peniaga-peniaga kecil yang pendapatan mereka yang hanya cukup-cukup makan pun mempunyai Akuan Pendaftaran Perniagaan. Jika tidak kerajan perlu memberi penjelasan terperinci berhubung hal ini. Penulis percaya sekiranya kerajaan dapat menjelaskan dengan terperinci kemarahan rakyat dapat diredakan.

Satu lagi perkara yang melibatkan BR1M ini ialah mengenai cara untuk menyemak status permohonan iaitu melalui dua talian telefon yang pertama 1-800-222-500 dan 1-300-88-3010. Penulis sendiri pernah cuba menyemak status permohonan ibu penulis melalui kedua-dua talian yang disediakan tetapi malang sekali setiap kali panggilan dibuat hanya mendapat jawapan "Semua talian masih sibuk harap maaf", perkara remeh seperti inilah akan mendatangkan kemarahan rakyat.

Kerajan perlu menyediakan lebih banyak saluran untuk membuat semakan permohonan seperti melalui SMS, talian internet dan pelbagai cara alternatif lain yang difikirkan sesuai. Jangan nanti rakyat mahu menyemak status permohonan mereka tetapi terpaksa berjuta kali membuat panggilan barulah berjaya. Penulis berharap kerajaan prihatin dengan isu ini.

Kerajaan tidak boleh memandang remeh isu yang penulis ketengahkan ini, ingatlah perkara-perkara remeh seperti ini juga akan menjadi pertimbangan rakyat dalam Pilihan Raya Umum yang akan datang.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin