Bilangan Pengunjung:

Monday, January 9, 2012

KEPUTUSAN KES ANWAR IBRAHIM

KEPUTUSAN KES ANWAR IBRAHIM
Oleh: yieMEGA

SEBAGAIMANA yang kita tahu hari ini kita sudah pun mengetahui keputusan Mahkamah berkenaan kes Anwar Ibrahim yang diumumkan hari ini. Bagi yang belum mengetahui apakah keputusan mahkamah tersebut keputusan tersebut adalah Anwar Ibrahim dibebaskan daripada pertuduhan terhadapnya.

 Walaubagaimanapun, pengadu iaitu Saiful Bukhari ingin membawa kes ini ke Mahkamah Rayuan walaupun di dalam kenyataan beliau reda dengan keputusan mahkamah tersebut. Katanya beliau ada hak untuk membawa perkara ini kepada Mahkamah Rayuan.

Mahkamah telah memutuskan jadi tak perlulah kita membincangkanya lebih lagi, namun apa yang penting berdasarkan keputusan mahkamah tersebut membuktikan bahawa cabang Eksekutif tidak mencampuri cabang Kehakiman.

Mohd Sayuti Omar (MSO) pemilik blog Merah Tinta MSO yang merupakan penyokong tegar Anwar Ibrahim dan mengimpikan Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri suatu hari nanti menyatakan pembebasan Anwar pada hari ini memberi peluang yang cerah buat Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri pasca PRU 13 kelak kerana mengikut ramalanya sokongan rakyat terhadap Anwar Ibrahim akan meningkat.

Nampaknya, Anwar Ibrahim Pasca beliau dibebaskan oleh Mahkamah kelihatan teramat yakin yang peluang beliau akan menjadi PM akan menjadi lebih cerah. Sejauhmanakan keyakinan Anwar Ibrahim akan menjadi kenyataan ianya terletak di tangan rakyat sepertimana yang mereka kata "Rakyat Hakim Negara".

Mungkin juga Anwar Ibrahim bebas daripada pertuduhan di mahkamah, namun rakyat tetap akan menghakimi Anwar kerana sepertimana katanya "Rakyat Hakim Negara". Adakah rakyat akan menghukumnya atau sebaliknya ianya segalanya terletak di tangan rakyat.

Bagi penulis, pembebasan Anwar Ibrahim sudah tentu ada hikmah di sebalik pembebasan ini. Buat masa ini hikmah daripada pembebasan ini masih menjadi misteri dan misteri ini hanya akan terjawab selepas PRU13 yang bakal menjelang. Sama-samalah kita nantikan saat-saat yang kita tunggu-tunggu iaitu penghakiman rakyat.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin