Bilangan Pengunjung:

Tuesday, January 31, 2012

Kesejahteraan dan Kemakmuran Rakyat

Kesejahteraan dan Kemakmuran Rakyat
Oleh: yieMEGA

RAKYAT merupakan satu yang terpenting bagi sesebuah negara, tidak akan bermakna sebuah negara kalau ianya tidak di diami rakyat. Begitu juga dengan kerajaan, tidak ada gunanya kerajaan sekiranya tiada rakyat tambahan pula rakyat yang memilih kerajaan.

Dewasa ini, rakyat memainkan peranan penting di dalam pembentukkan kerajaan, rakyat jugalah yang akan menentukan masa depan sesebuah parti politik. Rakyat Marhaen juga akan memilih kerajaan yang menepati 'selera dan citarasa mereka' dan pastinya parti politik yang tidak menepati selera mereka akan ditolak ketepi oleh mereka.

Kerajaan perlu prihatin dengan 'selera dan citarasa' di dalam menentukan kesinambungan kuasa kerajaan yang berkuasa. Kegagalan kerajaan memenuhi 'selera dan citarasa' rakyat sudah pastinya ia akan secara 'mandatori' akan dihukum rakyat di dalam Pilihan Raya Umum yang akan datang. Inilah yang dikatakan 'suara rakyat suara keramat'.

Kesejahteraan dan kemakmuran rakyat dipilih menjadi tajuk artikel penulis pada kali ini. Di dalam artikel ini kita akan membincangkan sejauh mana pentingnya kesejahteraan dan kemakmuran rakyat. Sejak akhir-akhir ini kita sering mendengar Kerajaan sering mengumumkan perkara-perkara yang berkaitan dengan "kesejahteraan dan kemakmuran rakyat".

Kebelakangan ini kita sering mendengar mengenai Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) dan yang terbaru Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1M) itulah sebahagian program-program yang ada kena mengena dengan kesejahteraan dan kemakmuran rakyat.

Sejak akhir-akhir ini kita dapat lihat bahawa kerajaan begitu aktif dan bersungguh-sungguh di dalam memberikan kesejahteraan dan kemakmuran kepada rakyat. Persoalanya cukupkan program-program yang bakal memberikan kesejahteraan dan kemakmuran kepada rakyat? Adakah ianya benar-benar sampai ke semua rakyat marhaen atau beberapa kerat sahaja yang mendapat kemakmuran dan kesejahteraan daripada program-program tersebut.

Bagi penulis program-program yang direncanakan oleh kerajaan untuk kesejahteraan dan kemakmuran rakyat tetapi keberkesanan program itu perlulah dipertingkatkan lagi. Penulis kerap kali mendengar rungutan daripada rakyat marhaen yang banyak bantuan-bantuan kerajaan yang tidak sampai kepada rakyat ini adalah kerana wujudnya Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKK) yang mengagihkan bantuan tersebut secara 'pilih bulu' dan juga 'pilih parti'.

Perkara-perkara yang seumpama inilah yang perlu dielakkan oleh kerajaan kerana perkara sebeginilah yang akan menjadi liabiliti kepada kerajaan yang berkuasa. Ketirisan bantuan kerajaan ini bakal mendatangkan kemarahan rakyat. Oleh yang demikian, Kerajaan perlu memantau semua Pengerusi JKK dan pastikan JKK yang gagal menjalankan tugas dengan baik diberhentikan dan digantikan dengan JKK yang bertangungjawab.

Cara lain yang mungkin boleh digunakan kerajaan ialah cuba adakan satu program memberi kesejahteraan dan kemakmuran kepada rakyat yang tidak memerlukan ia disalurkan melalui JKK mahupun mendapat pengesahan JKK biarlah ia dibuat menerusi agensi-agensi kerajaan yang sedia ada kerana buat masa ini merupakan cara yang terbaik.

Kepada semua Pengerusi JKK di seluruh negara janganlah menjadi JKK yang memilih bulu kerana ia akan memberi reputasi yang buruk kepada kerajaan. Jangan sampai anda menjadi penyebab kenapa rakyat membenci kerajaan. Fikir-fikirkanlah....

No comments:

Blog Widget by LinkWithin