Bilangan Pengunjung:

Monday, January 30, 2012

Satu Perkara yang patut difikirkan mengenai PAS dan UMNO

Satu Perkara yang patut difikirkan mengenai PAS dan UMNO

Oleh: yieMEGA

SATU PERKARA yang patut kita semua rakyat fikirkan mengenai PAS dan UMNO sengaja penulis menjadikanya tajuk untuk artikel penulis pada kali ini. Idea ini timbul apabila penulis terpandang satu Poster Ceramah Politik yang berbunyi "Anak Muda Tolak UMNO" kalau tak silap penulis lah.

Sebelum ini penulis juga pernah terpandang Poster Ceramah Politik yang bertajuk "Asal Bukan UMNO". Melihat kepada logo yang diletakkan di poster tersebut ternyata poster tersebut disediakan oleh PAS. Selain itu di satu masa yang lain penulis pernah melihat satu Poster Ceramah Politik yang bertajuk "Selamat Tinggal PAS" dan ianya disediakan oleh UMNO.

Jadi berdasarkan poster-poster di atas, penulis membuat kesimpulan bahawa PAS hanya bermusuh dengan UMNO dan UMNO hanya bermusuh dengan PAS. Sedangkan kedua-dua parti ini didominasi oleh orang Islam berbangsa Melayu.

Setakat ini, tak pernah penulis jumpa Poster Politik yang disediakan oleh PAS menyerang parti-parti komponen BN yang lain selain daripada UMNO. Sebaliknya kebanyakkan tajuk-tajuk yang dicipta adalah lebih kepada untuk menyerang UMNO, Adakah ini bermakna PAS memusuhi Orang Islam sendiri dan tidak memusuhi orang kafir?

Untuk berlaku adil, jarang juga penulis menjumpai risalah atau poster yang disediakan oleh UMNO yang menghentam parti-parti lain dalam Pakatan Rakyat cuma bukan tiada langsung sepertimana PAS cuma ianya jarang dilakukkan UMNO tetapi tetap menumpukan serangan kepada PAS semata-mata.

Terlintas juga di pemikiran penulis, mengapa PAS lebih suka menyerang UMNO berbanding parti lain dalam Barisan Nasional begitu juga dengan UMNO mengapa mereka lebih suka menyerang PAS berbanding parti-parti lain di dalam Pakatan Rakyat.

Adakah ini bermakna PAS hanya memusuhi UMNO dan UMNO hanya memusuhi PAS. Mengapa ini semua harus berlaku? Orang Islam memusuhi orang Islam sendiri, sebaliknya yang bukan Islam dijadikan sahabat baik lagi suci.

Kalau begini jadinya bermakna rancangan musuh-musuh Islam yang ingin memecahbelahkan umat Islam di seantero dunia akan menyadi kenyataan dan dapat direalisasikan. Mereka melaga-lagakan sesama Islam, apabila umat Islam bertelingkah sesama Islam mereka bertepuk tangan dan akan terus mengatur strategi untuk menjadikan umat Islam sebagai hamba mereka.

Sampai bila 'peel perangai' kedua-dua parti ini nak berubah ataupun mereka tidak akan berubah sampai bila-bilapun. Setakat hari ini semua parti ini begitu 'keras kepala' PAS dengan cara PAS, UMNO pula dengan cara UMNO.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin