Bilangan Pengunjung:

Saturday, April 25, 2009

Nilai 1 Malaysia Bahagian 1: Budaya Kecermelangan...

Pada artikel penulis pada kali ini bersesuaian dengan Visi Perdana Menteri Malaysia yang keenam iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak dengan berlandaskan Moto "One Malaysia", ia adalah satu visi baru yang dicanangkan oleh Perdana Menteri Kita yang baru beberapa bulan menerajui Malaysia itu.

Pada Kali ini penulis ingin membincangkan Bahagian 1 didalam Visi "One Malaysia" yang menekankan tentang "Budaya Kecermelangan". "Budaya Kecermelangan" ini bermaksud menjadi kecermelangan, peningkatan prestasi, dan prinsip ketepatan atau dengan kata lain menjadikan kecermelangan sebagai budaya setiap Rakyat Malaysia.

Ketepatan dari segi pengukuran, dari segi menguruskan masa, dari segi jadual penyampaian, dari segi kualiti. Jika Malaysia dikenali sebagai sebuah negara yang menekankan kualiti dan kecemerlangan, maka setiap produk yang datang dari Malaysia, setiap perkhidmatan yang berasal dari Malaysia akan dilihat seperti mempunyai kualiti dan nilai cemerlang yang diinginkan oleh dunia.

Patuh Ketepatan dari segi pengukuran, dari segi menguruskan masa, dari segi jadual penyampaian, dari segi kualiti. Jika Malaysia dikenali sebagai sebuah negara yang menekankan kualiti dan kecemerlangan, maka setiap produk yang datang dari Malaysia, setiap perkhidmatan yang berasal dari Malaysia akan dilihat seperti mempunyai kualiti dan nilai cemerlang yang diinginkan oleh dunia.

Patuh Pada Masa

Rakyat Malaysia juga perlu mengubah cara hidup, dan menukar daripada budaya "Tidak Tepati Masa" kepada Budaya orang yang sering menghargai masa dan menganggap masa itu lebih mahal daripada emas atau logam-logam bernilai yang lain.

"Masa itu Emas" ataupun "Masa Itu Wang" hendaklah digunapakai oleh setiap rakyat Malaysia, tidak patut lagi ada rakyat Malaysia yang menganggap kehilangan masa itu sebagai kehilangan yang remeh temeh, sikap suka menangguh hendaklah dielakkan kerana budaya itu telah membuatkan kita jauh ketinggalan di belakang.

Budaya "Esok Masih Ada" hendaklah dibuang daripada diri seorang insan yang bergelar rakyat Malaysia dalam mengejar kecermelangan diri serta kecermelangan negara. Kakitangan Kerajaan juga hendaklah mempertingkatkan prestasi kerjanya dan mengurangkan "Masa Minum Kopinya" kerana kebanyakkan kakitangan kerajaan menghabiskan banyak masanya di Kedai Kopi dan ini adalah salah satu punca mengapa banyak kerja-kerja yang berkaitan dengan Kerajaan tertangguh.

Penulis berharap Rakyat Malaysia berusaha untuk merubah diri ke arah kebaikkan, mempertingkatkan prestasi dan sentiasa mengejar kecermelangan demi Agama, Bangsa dan Negara. Penulis akan menyambung artikel ini dengan Bahagian 2 di dalam Visi "One Malaysia" pada artikel penulis yang akan datang.

Reblog this post [with Zemanta]

2 comments:

gayong gurlzz said...

salam...sowi tegur...,tp...,cek error spelling...kecemerlangan yg btol..bkn kecermelangan

Anonymous said...

salam..
yang menegur.. anda juga perlu memperbetul kesilapan anda..

a) sowi?(sorry)= maaf
b) cek?(check) = semak
c) error = kesalahan
d) spelling = ejaan

jangan jadi seperti ketam..
salam..

Blog Widget by LinkWithin