Bilangan Pengunjung:

Tuesday, September 15, 2009

Apabila Keberanian Khir Toyo Dipertikai...

Apabila Keberanian Khir Toyo Dipertikai...
Oleh: yieMEGA

PENULIS percaya semua orang mengetahui bahawa Bekas Menteri Besar Selangor yang kini merupakan Ketua Pembangkang Selangor yang disiasat oleh SPRM mendapat liputan meluas media-media dan ada juga media yang tidak bertanggungjawab yang membuat dakwaan siasatan tersebut ada kena mengena dengan BALKIS, sedangkan Khir Toyo telah menjelaskan di dalam blog beliau bahawa ia tiada kaitan dengan BALKIS sambil mempersoalkan kenapa dia disabitkan dengan BALKIS sedangkan beliau bukan ahlinya dan juga bukan Ahli Lembaga Pengarahnya. The Star terus 'menyerang' Khir Toyo dengan mendakwa siasatan tersebut ada kena mengena dengan Balkis. Penulis pun tidak hairan sangat dengan The Star kerana ramai yang mengetahui The Star berpihak kepada siapa.

Petang tadi penulis sempat membaca artikel blog MSO di Blog Merah Tinta MSO yang mempertikaikan kenapa Dr. Khir disiasat selama 6 jam tetapi tidak 24 Jam sambil mendakwa bahawa 6 Jam tu tidak cukup kerana kata MSO 6 Jam itu hanya cukup untuk bertanya soalan-soalan yang tidak berkaitan dengan siasatan atau dengan kata lain sesi taaruf ataupun suai kenal.

Wah kena siasat SPRM pun kena ada sesi suai kenal ke? Cerdik betul MSO, mungkin MSO berpendapat sedemikian kerana menyangka pegawai penyiasat SPRM masih belum mengenali Khir Toyo, tidakkah MSO sedar bahawa Bekas Menteri Besar yang begitu popular dengan Anugerah Penyapu mustahil ia tidak dikenali oleh Pegawai Penyiasat SPRM.

Satu lagi artikel blog MSO turut menyentuh mengenai Kes Banglo 24 Juta yang dinilai oleh Jurunilai Tidak bertauliah, artikel itu secara terang-terangan seolah-olah mengatakan DSKT bersalah dan Banglo itu bernilai 24 Juta sepertimana yang dinilai oleh Juru Nilai Tidak Bertauliah sedangkan sebelum ini DSKT telah mengemukakan bukti-bukti bahawa Banglo itu tidak sampai pun 24 Juta, adakah MSO sedar mengenai bukti tersebut ataupun sengaja buat tak endah demi memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat parti yang diagung-agungkanya itu? Cuba bayangkan apa yang akan terjadi sekiranya MSO mengalami situasi yang sama?

Bagi penulis tempoh enam jam tu sudah mencukupi sekiranya OKS (Orang Kena Siasat) memberi kerjasama yang sewajarnya tak perlulah buat sesi taaruf kerana ramai yang sudah mengenali DSKT terutamanya Pegawai Penyiasat SPRM, janganlah bertindak seperti 'mengajar buaya berenang' kerana Pegawai Penyiasat SPRM sudah tentu lebih tahu tentang tugasnya.

Akhir kalam, penulis yakin dengan ungkapan "Seseorang itu tidak bersalah selagi ia tidak dapat dibuktikan kesalahanya" dalam masa yang sama penulis ingin memuji Dr. Khir yang boleh dikatakan "Berani Kerana Benar" setidak-tidaknya beliau tidak melambat-lambatkan proses keadilan kerana 'Justice Delay is Justice Denied' tidak seperti Anwar yang begitu bacul dengan terus menerus-nerus cuba melambat-lambatkan perbicaraan ke atasnya.
Reblog this post [with Zemanta]

1 comment:

pakcik said...

kalau camtu uruh sahaja MSO jadi pengarah SPRM...

apa yg dia akan buat..

Blog Widget by LinkWithin