Bilangan Pengunjung:

Tuesday, September 1, 2009

Al Kisah Kepala Lembu Dan Pilihan Raya Kecil Tak Jadi...

Al Kisah Kepala Lembu Dan Pilihan Raya Kecil Tak Jadi...
Oleh: yieMEGA

KEPALA Lembu telah menghangatkan pentas politik negara apabila tindakan kumpulan yang mendakwa penduduk di kawasan yang katanya bakal didirikan kuil membuat demonstrasi di hadapan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.

Ekoran insiden tersebut seperti biasa asal dulu tatkala mula macam-macam andaian yang dibuat dan seperti biasa UMNO dan Utusan akan dikambing hitamkan tanpa usul periksa oleh pihak tertentu. Namun apabila pecah tembelang yang pengerusi jawatankuasa penganjur demonstrasi ini adalah ahli PKR tup tup isu ni menjadi senyap. Inilah dikatakan politik 'wal haram mu, wal halal ku'.

Penulis hairan kenapa tindakan mengusung kepala lembu itu disoalkan kenapa pemindahan kuil ke tempat penduduknya majoritinya Islam tidak dipedulikan pula. Adakah kerana tindakan itu lebih menguntungkan keselematan dan jaminan kekukuhan politik puak tertentu yang tergila-gilakan nak memerintah Malaysia.

Berkenaan dengan insiden mengusung kepala lembu itu Pengerusi Penganjur Demonstrasi tersebut telah menyatakan bahawa 'tujuanya' bukan untuk menghina mana-mana agama tetapi ia adalah simbolik kepada 'kebodohan kerajaan negeri Selangor sekarang. Jadi adakah penjelasan ini masih belum cukup dan mereka merasakan penjelasan mereka mengenai isu perpindahan kuil sudah cukup. Penulis percaya setiap manusia dikurniakan akal oleh Allah untuk berfikir dengan rasional jadi jangan sia-siakan amanah Allah itu.

Penulis tinggalkan isu kepala lembu itu dan ingin mengulas sedikit berhubung keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya yang memutuskan bahawa ADUN Kota Seputeh sekarang kekal dan tiada pilihan raya untuk kerusi Kota Seputeh tersebut.

Sepertimana yang penulis andaikan di dalam artikel penulis sebelum ini, di mana MSO telah terlebih dahulu memberi kata dua kepada SPR, dan hari ini MSO telah menyatakan dan membuat dakwaan keputusan yang dibuat oleh SPR itu digambarkan sebagai berpihak kepada BN.

Seperti biasalah kalau keputusan tidak memihak kepada mereka, mereka akan bantah dan mungkin juga selepas ini akan keluarlah berduyun-duyun 'pak pandir-pak pandir' yang akan tidur di tengah jalan bagi membantah keputusan SPR itu.

Tetapi sekiranya perkara yang sama terjadi pada ADUN mereka akan menuduh macam-macam lagi, dan mengadakan pelbagai banyak demonstrasi kerana demonstrasi dan Pakatan Rakyat sudah sinonim dan merupakan salah satu cabang perjuangan parti itu.

Bagi penulis kenapa kita nak merumitkan keadaan, adakah bilangan kerusi yang ada di Kedah sekarang ni yang membantu membentuk Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah masih belum cukup sehinggakan sanggup untuk bertindak membuang ADUN dari lawan untuk membolehkah satu Pilihan Raya Kecil diadakan yang mungkin memihak kepada mereka. Di mana Wassatiyah mereka? ataupun mereka masih bimbang dengan kedudukan mereka sekarang?
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin