Bilangan Pengunjung:

Monday, September 7, 2009

Isu-isu Terkini Dan Sensasi.....

Isu-isu Terkini Dan Sensasi...
Oleh: yieMEGA

SUDAH lama blog ini tidak diisi dengan isu-isu semasa, sebenarnya penulis baru-baru ini giat membaca novel sampai terlupa nak mengemaskini blog ini. Kebetulan pula hari ini penulis teringat jadi secara tidak semena-mena penulis pun mencuri sedikit masa kebetulan pulak rasa malas nak membaca novel hari ini.

Sepanjang blog penulis tanpa kemaskini isu terbaru, macam-macam isu telah timbul, isu kepala lembu yang penulis sudah ulas dalam artikel blog penulis baru-baru ini pun sekali lagi ditimbulkan apabila satu perjumpaan Kerajaan Selangor bersama dengan penduduk yang membuat bantahan baru-baru ini. Khabarnya perjumpaan di sana riuh-rendah juga dengan MB Gagap dengan luahan perasaan penduduk yang direalisasikan dengan kata-kata yang berubah menyumpah-seranah kepada MB Gagap tersebut.

Selain daripada isu itu, nampaknya negara kita perlu sekali lagi menempuhi satu Pilihan Raya Kecil di DUN Bagan Pinang selepas wakilnya sebelum ini telah kembali Ke Rahmatullah kerana menyahut panggilan Ilahi. Mungkin Pilihan Raya Kecil kali ini benar-benar penting buat BN kerana ia adalah di kawasan di mana ianya dimenangi oleh BN sebelum ini, mungkin disinilah BN boleh menguji adakah mereka masih diterima rakyat. Begitu juga dengan Pakatan Rakyat mereka juga mungkin menganggap inilah peluang mereka untuk membuktikan samaada aspirasi mereka telah diterima rakyat terutamanya ianya di kubu BN katanya.

Mengenai Calon Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang, bagi calon BN orang yang benar-benar layak untuk menjadi calon adalah Mantan Menteri Besar Negeri Sembilan iaiatu Datuk Isa Samad kerana pengaruh beliau begitu hebat di sini, pendek kata sekiranya calon lain di letak BN dan bukanya Datuk Isa Samad berkemungkinan Besar BN akan kehilangan kerusi DUN Bagan Pinang, jadi penulis mencadangkan adalah lebih molek dan elok sekiranya BN Meletakkan Datuk Isa Samad Sebagai Calon di Bagan Pinang.

Bercakap mengenai PRK Bagan Pinang, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap undi POS untuk PRK Bagan Pinang, mungkin beliau tidak sedar Permatang Pasir DUN yang dimenangi PAS dikesan mempunyai Pengundi Hantu dan mungkin pengundi hantu itu berpihak kepada PAS menyebabkan PAS mengabaikan Pengundi hantu tersebut. Seandainya Pengundi Hantu tersebut berpihak kepada BN mereka akan membuat dakwaan yang pelbagai. Biasalah Politik "Wal haram mu, Wal Halal Ku"

Dalam kemeriahan negara kita menyambut kemerdekaan dengan sederhana, terjadi pula satu peristiwa di negara Jiran iaitu Kedutaan Malaysia diserang dengan lontaran telur oleh rakyat Indonesia dan juga bertindak membakar Jalur Gemilang. Inilah hasil 'tangan-tangan media indonesia' yang dikuasai oleh Kristian kerana mereka memang mahu negara Islam bertelagah sesama mereka.

Kejadian itu mengingatkan penulis kepada blog Malingsial yang secara jelas cuba mengeruhkan hubungan dua hala antara Malaysia dan Indonesia. Di Malaysia tiada pula wujud blog yang mengapi-apikan rakyat Malaysia supaya membenci Indonesia.

Penulis pun hairan mengapa tidak memghiraukan rezeki yang telah Malaysia berikan kepada Mereka, masih berfikiran seperti orang yang berada di negara dunia ketiga, sedangkan mereka juga adalah negara membangun seperti Malaysia. Tindakan mereka itu seolah-olah Malaysia telah melepaskan anjing yang tersepit, akhirnya orang yang bertanggungjawap melepaskanya pulak digigitnya.

Kalau nak disebut sepatutnya rakyat Malaysia yang lebih marah kepada rakyat Indonesia, cuba bayangkan kalau diselidiki data-data jenayah yang ada boleh dikatakan hampir separuh ianya dilakukan oleh rakyat Indonesia. PATI Indonesia juga dilayan begitu baik sekali sehinggakan mereka diberi makan percuma oleh Kerajaan Malaysia sedangkan ada rakyat Malaysia yang hidup kais pagi makan petang, kais petang makan malam dan kadang-kadang kais tak dapat makan. Itulah realitinya, rakyat indonesia perlu menyelediki dulu apa agenda sebenar Media Massa mereka sebelum bertindak sedemikian rupa.

Tidak timbul soal buli membuli di sini, Penulis berharap rakyat Indonesia fahamilah dengan situasi ini, Mungkin mereka melihat perkara ini berdasarkan penderaan TKI oleh beberapa majikan mereka disini, namun perlu diingat tiada satupun ia dilakukan oleh kaum yang serumpun dengan mereka iaitu Melayu dan ianya dilakukan oleh bangsa yang tidak serumpun dengan mereka, walaupun begitu Kerajaan Malaysia tetap memandang serius terhadap perbuatan itu dan memastikan mereka yang terlibat tidak terlepas dari hukuman.

Akhir kalam penulis tinggalkan satu falsafah untuk difikirkan oleh rakyat Indonesia "Kita tidak boleh menyalahkan orang yang lapar kerana tidak makan, kerana mungkin dia tidak makan kerana tidak ada selera makan" jadi fikir-fikirkanlah kerana kita serumpun.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin