Bilangan Pengunjung:

Wednesday, September 9, 2009

Mengapa Begini Jadinya Wahai Warga Indonesia???


Mengapa Begini Jadinya Wahai Warga Indonesia???

Oleh: yieMEGA

NAMPAKNYA rakyat Indonesia masih terikut-ikut dengan Hasutan Media Indonesia yang katanya dikuasai Kristian yang tidak henti-henti menyemarakkan api kebencian rakyat Indonesia terhadap Malaysia. Tidakkah mereka sedar mereka sudah diperalatkan dan sudah dijadikan Boneka oleh Media Indonesia yang dikuasai Kristian itu?

Insiden Sekatan Jalan Raya untuk melakukan Sweeping Orang Malaysia di Indonesia itu sekaligus membuktikan masih ada rakyat Indonesia yang berfikiran seperti negara dunia ketiga kerana tidak mampu berfikir secara rasional tentang sesuatu isu yang timbul, malah perkara kecil pun diperbesarkan seolah-olah itu perjuangan yang amat penting.

Sebenarnya mereka patut mempersoalkan kenapa Media-Media Indonesia itu bersungguh-sungguh untuk melaga-lagakan Indonesia dengan Malaysia sudah tentu ada motif yang terselindung yang mereka ingin gapai ataupun ada tangan-tangan tertentu yang meminta Media mereka membuat hasutan.

Nasihat penulis untuk warga Indonesia, tidakkah dengan membuat sekatan begitu seolah-olah mengancam nyawa rakyat Malaysia di Indonesia dalam masa sama dalam tidak sedar mereka juga telah mengancam nyawa TKI yang berada di Malaysia, namun orang Malaysia masih berfikiran rasional dan tidak berfikir 'kolot' sepertimana mereka berfikir jadi rakyat Malaysia membiarkan tanpa mengancam nyawa TKI yang berada di Malaysia.

Sedarlah wahai rakyat Indonesia tindakan kamu itu bakal merugikan kamu sendiri, sebagai contoh berapa banyak syarikat-syarikat Indonesia yang berniaga di Malaysia, apa akan jadi sekiranya rakyat Malaysia memboikot produk-produk syarikat berkenaan, tidakkah kamu sendiri yang akan mengalami kerugian.

Bagaimana pula sekiranya rakyat Malaysia mendesak Kerajaan Malaysia menghantar semua TKI yang mencari rezeki di Malaysia dan juga mengharamkan terus penggunaan TKI oleh majikan di Malaysia, tidakkah mereka sendiri yang akan kerugian sekaligus menutup rezeki untuk rakyat Mereka sendiri. Tidakkah mereka terfikir itu semua, sepatutnya mereka berfikir sebelum bertindak bukanya bertindak sebelum berfikir.

Penulis berharap selepas ini rakyat Indonesia boleh berfikir sedalam-dalamnya dan semasak-masaknya sebelum melaksanakan sebarang tindakan, dalam pada itu penulis mengucapkan terima kasih kepada rakyat Indonesia yang berada di Acheh kerana mereka lebih toleran berbanding rakyat Indonesia yang lain.

Akhirkalam penulis ingin tinggalkan satu mutiara kata untuk direnungkan bersama oleh rakyat Indonesia yang berbunyi "Satu jari kita tunjuk ke arah orang, sembilan jari menunjukkan ke arah diri kita sendiri" fikir-fikirkanlah.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin