Bilangan Pengunjung:

Monday, September 14, 2009

Bagan Pinang Adakah Episod Kekalahan BN Akan Terus Berlaku?

Bagan Pinang Adakah Episod Kekalahan BN Akan Terus Berlaku?
Oleh: yieMEGA

11 Oktober 2009 dipilih menjadi tarikh untuk rakyat di Dewan Undangan Negeri N31 Bagan Pinang menyuarakan siapakah pemimpin yang mereka pilih untuk mereka, samaada calon daripada Barisan Nasional ataupun Pakatan Rakyat.

Dengan Episod kekalahan yang dialami oleh BN Umumnya dan UMNO Khasnya di dalam Pilihan Raya Kecil sebelum ini adakah Episod tersebut akan terus berlaku. Penulis hanya mahu menjawab 'tidak mustahil' kerana dalam politik tiada perkara yang mustahil boleh berlaku.

Walaupun Kerusi Bagan Pinang sebelum ini dimiliki oleh BN sebelum ini, tidak mustahil kerusi itu akan terlepas kepada Pakatan Rakyat sepertimana yang berlaku pada Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu yang lepas apabila rakyat di sekitar Kuala Terengganu yang tidak berpuas hati dengan corak pentadbiran Menteri Besar Terengganu sekarang iaitu Datuk Ahmad Said menterjemahkanya dalam bentuk undi kepada Pakatan Rakyat.

Jadi kedudukan kerusi sebelum ini bukanlah boleh menjadi 'kayu ukur' yang baik. Politik Pembangunan pun belum tentu boleh menyelamatkan kedudukan BN di Bagan Pinang. Mungkin ada yang mendakwa undi pos akan berpihak kepada BN, namun kini sudah semakin ramai tentera mengalihkan 'arah' undian mereka. Jadi kedudukan BN di Bagan Pinang belum tentu selamat dan ada kemungkinan Episod Kekalahan BN akan disambung lagi.

Pada pandangan penulis bagi BN yang ingin memastikan tidak terlepas kerusi Bagan Pinang, adalah lebih baik mereka mengemukakan calon yang benar-benar layak, jangan pula terjadi seperti Permatang Pasir. Paling berkesan kalau BN menggunakan Strategi Manek Urai di mana mereka tidak banyak menyerang, sebaliknya banyak mempertahankan.

Jangan mereka lupa 'Pengajaran' Permatang Pasir, apabila di awal-awal lagi mereka menyerang Nik Aziz dan serangan yang bertubi-tubi kepada Nik Aziz dilancarkan dan akhirnya apa yang mereka dapat hanyalah kekalahan. Adalah lebih baik menggunakan pendekatan Politik Psikologi daripada Politik Serangan.

Calon yang dikemukakan hendaklah benar-benar layak, jangan nanti 'Rumah Siap, Pahat masih berbunyi'. Jangan pula apabila calon diumumkan ada pihak-pihak yang tidak berpuas hati mensabotaj calon tersebut, cukuplah dalam keadaan Episod-Episod kekalahan ini masih ada yang berani mengamalkan sabotaj ini. Jangan tanya apa parti beri pada kita, sebaliknya tanya apa yang kita dah beri kepada parti.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin