Bilangan Pengunjung:

Sunday, September 27, 2009

Salam Aidilfitri, Isu Selcat dan Rumah Terbuka Nasharuddin Mat Isa

Salam Aidilfitri, Isu Selcat dan Rumah Terbuka Nasharuddin Mat Isa
Oleh: yieMEGA

Salam Aidilfitri Buat Semua Pengunjung Blog SGMM

PEJAM-Pejam Celik Ramadhan telah meninggalkan kita dan kini kita berada di bulan Syawal di mana 'mood' Hari Raya Aidilfitri masih dirasai. Di hari yang baik bulan yang baik ini saya memohon maaf pertamanya kepada semua pengunjung setia blog Suara Generasi Muda Malaysia kerana terlewat sedikit membuat ucapan Aidilfitri kerana penulis sibuk dengan aktiviti-aktiviti ziarah menziarahi dan keduanya sebagai kelaziman apabila menyambut hari kemenangan umat Islam ini.

Aidilfitri kali ini banyak pengalaman yang dapat penulis lalui. Pendek kata penulis mampu bergembira pada Aidilfitri kali ini walaupun sedikit sedih kerana Ayahnda tercinta sudah tiada dan tidak dapat menyambut Aidilfitri bersama dengan penulis lagi. Namun ia tidak merencatkan sambutan Aidilfitri penulis.

Tak Lupa juga kepada seorang pengunjung yang memberikan komen yang berbunyi "Salam Hari Raya" pengunjung itu yang menggunakan Nama Nik Amir, terima kasih kerana mengucap salam tersebut, penulis menghargainya dan kesempatan ini penulis memohon maaf sekiranya penulis sebelum ini pernah membuatkan Nik Amir terasa hati, almaklum sahajalah penulis ni seorang manusia biasa yang tak lekang dari melakukan kesalahan.

Isu Selcat

PANAS dan hangat isu Selcat sehinggakan ia membawa kepada Pesuruhjaya PAS Selangor Dr. Hassan Ali 'berperang' dengan Khalid Samad berhubung tindakan Dr. Hassan Ali mengkritik tindakan Selcat sehinggakan dipaksa di ambil tindakan ke atas Dr. Hassan Ali. Malam tadi penulis sempat menonton Buletin Utama TV3, di mana Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharuddin Mat Isa membuat kenyataan bahawa beliau tidak nampak keperluan untuk membuat apa-apa tindakan terhadap Dr. Hassan Ali katanya lagi hanya kerana mengkritik tak kanlah nak dihukum.

Sebenarnya penulis menyokong tindakan Dr. Hassan Ali itu dan juga bersetuju dengan kenyataan Timbalan Presiden PAS tersebut. Sebagai seorang pemimpin Dr. Hassan Ali memang ada hak untuk mengkritik ataupun menegur, sekiranya mereka tidak mahu dikritik ataupun ditegur makanya mereka seorang yang bodoh sombong, "Cerdik Tak Boleh Tumpang, Bodoh Tak Boleh Nak Di ajar".

Adakah mereka lupa sejarah yang telah tercatat di atas Kesilapan Kerajaan PAS Terengganu dalam beberapa tahun dahulu. Di mana mereka membuat perkara yang hampir sama dengan Selcat ke atas Kakitangan Kerajaan Negeri, contohnya seorang Qadi Daerah yang ditukar ke hulu Terengganu dan dipaksa makan gaji buta hanya kerana tidak meluluskan permohonan seorang ADUN untuk menjadi jurunikah walhal keputusan itu dibuat kerana sememangnya ADUN itu tidak layak menjadi jurunikah. Nak dijadikan cerita akhirnya Qadi tersebut telah masuk bertanding dalam PRU11 melawan ADUN yang menjadi punca beliau ditukar dan berjaya menjadi ADUN dan Kerajaan PAS Terengganu pun tumbang kerana isu tersebut antara isu yang berjaya diekploitasi oleh BN.

Sepatutnya Kerajaan Selangor menjadikan Peristiwa Kejatuhan Kerajaan PAS Terengganu sebagai rujukan untuk mereka agar tidak melakukan kesalahan yang sama, tetapi nampak jelas mereka tidak belajar daripada peristiwa tersebut kerana mungkin menjangkakan mereka akan berkuasa buat selama-lamanya. Tidak Mustahil Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor bakal senasib dengan Kerajaan PAS Terengganu satu masa dahulu.

Rumah Terbuka Nasharuddin Mat Isa

TIMBALAN Presiden PAS Nasharuddin Mat Isa turut tidak melepaskan peluang untuk turut sama mengadakan rumah terbuka Aidilfitri. Khabarnya Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin turut menjadi pengunjung rumahnya selain Lim Kit Siang dan Ketua Pemuda DAP. Jelas semangat Aidilfitri menyatukan mereka. Namun, apa yang mengecewakan rumah terbuka tersebut seakan-akan dipulau oleh beberapa pemimpin PAS yang tidak sehaluan dengan Nasharuddin.

Penulis pun kadang-kadang hairanlah sikit sedangkan kedudukan Nasharuddin dalam Parti dikira setaraf dengan kedudukan Tan Sri Muhyidin Yassin dalam parti. Lebih-lebih lagi dia bakal memangku jawatan Presiden tak lama lagi, namun dia mengalami situasi yang berbeza dengan Muhyidin, di mana rumah terbuka TS Muhyidin Yasin akan dihadiri oleh semua menteri kabinet dengan melupakan persengketaan demi semangat Aidilfitri namun ianya tidak dirasai oleh Nasharuddin apabila rumah terbuka beliau seakan-akan dipulau oleh pemimpin-pemimpin PAS yang tidak sehaluan, adakah ini dinamakan sebuah parti mengamalkan ajaran Islam sebenar dengan bertindak memutuskan hubungan silaturrahim dengan sesama umat Islam dan juga Sesama Ahli Parti yang memperjuangkan Islam.

Cuba kita lihat sedangkan Khairy Jamaluddin dari UMNO merupakan parti lawan bagi PAS sanggup meluangkan masa mengeratkan Silaturrahim dan melupakan seketika persengketaan politik demi menghormati kesucian perayaan kemenangan umat Islam ini, namun pemimpin PAS tidak pula begitu. Sepatutnya mereka perlu hadir ke Rumah Nasharuddin bagi menghormati Aidilfitri, namun mereka tetap memilih untuk terus bermusuhan.

Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin