Bilangan Pengunjung:

Thursday, March 17, 2011

KM Sarawak Berundur Patut atau Tidak?

Pehin Sri Haji Abdul Taib bin Mahmud, Chief Mi...Image via Wikipedia
KM Sarawak Berundur Patut atau Tidak?
Oleh: yieMEGA

KETUA MENTERI Sarawak berundur patut atau tidak dipilih menjadi tajuk artikel penulis pada kali ini. Ini adalah bersesuaian dengan Pilihan Raya Negeri Sarawak semakin dekat. Sebagai memenuhi tanggungjawap penulis adalah lebih elok penulis mengulas mengenainya.

Penulis percaya persoalan yang timbul di kalangan rakyat-rakyat Sarawak termasuk juga pemimpin-pemimpin di Sarawak adalah patut atau tidak Ketua Menteri Sarawak sekarang ini berundur sebelum Pilihan Raya Negeri. Itulah persoalan yang penulis ingin rungkaikan pada hari ini.

Umum mengetahui Tan Sri Abdul Taib Mahmud sudah lama menjadi Ketua Menteri Sarawak. Pada pandangan penulis ia patut berundur dan memberi peluang kepada pemimpin-pemimpin muda, masa yang terbaik adalah sebelum Pilihan Raya Negeri Sarawak.

Sebarang tindakan yang kita buat haruslah yang kurang risikonya, pada pandangan penulis sekiranya Abdul Taib Mahmud terus mengetuai Kerajaan Negeri Sarawak ia akan mendatang risiko yang besar terutamanya terhadap BN, Abdul Taib perlu mengambil ikhtibar dengan peristswa kejatuhan Kerajaan BN Terengganu pada tahun 1999 ekoran daripada keenganan Tan Sri Wan Mohktar Ahmad melepaskan jawatan akhirnya membawa padah apabila Kerajaan BN Terengganu BN tumbang pada tahun 1999.

Dalam Islam sendiri pun, mengalakkan umatnya membuat sesuatu perkara yang kurang dari segi risikonya atau dengan kata lain kurang musibahnya. Sebelum nasi menjadi bubur adalah lebih elok dan molek benar kalau Abdul Taib Mahmud berundur. Perlu ditegaskan di sini, tujuan penulis menulis artikel ini bukanya untuk menjatuhkan Abdul Taib tetapi sebagai teguran membina demi memastikan kesinambungan pemerintahan BN di Sarawak.

Tempoh pemerintahanya juga sudah melayakkan beliau untuk mengundurkan diri dan melepaskan jawatan yang dipegangnya sekarang kepada individu lain. Penulis percaya sekiranya ini keputusan yang dibuat oleh Abdul Taib rakyat Sarawak sendiri akan gembira dengan keputusan yang dibuatnya.
Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin