Bilangan Pengunjung:

Saturday, March 5, 2011

Revolusi Mentaliti Umat Melayu

Revolusi Mentaliti Umat Melayu
Oleh: yieMEGA

REVOLUSI Mentaliti Umat Melayu sengaja penulis memilihnya untuk menjadi tajuk artikel penulis pada kali ini. Tujuanya ialah tiada lain untuk merubah mentaliti umat Melayu dan tiada niat walau sedikitpun ataupun sebesar zarah sekalipun untuk menghina atau merendah-rendahkan umat Melayu, niat saya ialah untuk mempertingkatkan keupayaan Melayu kerana saya pun Melayu (meminjam ungkapan yang diberikan oleh Zaid Ibrahim).

Hari ini kita lihat bangsa Melayu semakin layu dan lemah, masalah sosial turut menyerang anak-anak muda remaja Melayu kita. Selain itu, bilangan pembabitan anak-anak Melayu di dalam kes-kes jenayah terus meningkat saban hari. Ini sesuatu yang merbahaya kepada umat Melayu kita jika tidak ditangani dengan segera besar kemungkinan anak-anak Melayu di satu hari nanti akan senasib dengan anak-anak Melayu di Singapura.

Jadi hari ini penulis ingin membuat seruan kepada semua umat Melayu dan anak-anak Melayu seluruh Malaysia agar bersama-samalah kita membuat Revolusi Mentaliti Melayu. Fikirlah sejenak sampai bila kita mahu biarkan bangsa kita terus dihina, dihina dan dihina lagi.

Bangkitlah wahai umat Melayu sedarlah daripada tidurmu, jangan bermimpi di siang hari lagi. Tiba masanya kita merubah kehidupan kita. Tingkatkan usahamu agar bangsa kita tidak akan dihina lagi. Marilah kita buktikan kepada dunia yang umat Melayu boleh lakukanya.

Hari ini, kita masih belum mendengar lagi anak-anak Melayu boleh membuat kapal terbang, boleh membuat senjata untuk kelengkapan perang, malah kita tidak boleh lihat pun anak-anak Anak Melayu yang boleh mencipta sekecil-kecil jarum.

Kini tiba masanya kita buktikan kepada dunia yang Umat Melayu boleh lakukanya dengan lebih hebat lagi. Berusahalah agar di suatu hari nanti ada anak-anak Melayu yang mampu membuat Kapal Terbang, membuat senjata dan kelengkapan perang dan pelbagai peralatan yang canggih yang lain.

Hentikanlah perbuatan yang membuang masa, berhentilah menjadi bangsa yang suka membuang masa. Ubahlah menjadi satu bangsa yang pentingkan masa dan anggaplah masa itu emas tak pun masa itu wang.

Marilah bersama-sama kita membuat revolusi mentaliti bangsa kita, berusahalah agar kita tidak lagi menjadi bangsa yang masih berpegang kepada mentaliti subsidi. Berusahalah sekeras-kerasnya agar bangsa kita terus Maju dan musuh-musuh bangsa kita terus kecut perut dengan kedudukan kita.

Ingatlah berapa lama lagi bangsa kita mampu bertahan, kita tak tahu esok milik siapa. Jangan dibilang esok masih ada, ingatlah esok mungkin bukan milik bangsa kita lagi. Anak-anak Melayu di bangku pelajaran tingkatkan usahamu agar kamu akan lulus cemerlang.

Sudah tiba masanya kita membuat perubahan drastik terhadap bangsa kita sendiri. Jangan biarkan kita akan menerima nasib yang sama sepertimana rakan-rakan serumpun kita di Singapura.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin