Bilangan Pengunjung:

Wednesday, March 9, 2011

Memperkasakan Umat Islam Di Malaysia


Memperkasakan Umat Islam Di Malaysia
Oleh: yieMEGA

UMAT ISLAM di Malaysia merupakan suara majoriti di negara kita ini. Tujuan penulis mengentengahkan artikel ini adalah lebih kepada bertujuan untuk memperkasakan umat Islam di Malaysia, ini adalah kerana sejak akhir-akhir ini penulis dapat lihat umat Islam di Malaysia semakin hari semakin lemah.

Perlu diingatkan artikel penulis ini lebih kepada Islam dalam konteks agama dan tidak ada kaitan dengan mereka yang mempergunakan Islam untuk kepentingan politik dan kuasa. Buat masa ini penulis tidak mahu menyentuh mereka yang mempergunakan Islam untuk kepentingan politik.

Kekuatan Umat Islam perlu diperkukuhkan di perkasakan lagi di Malaysia ini, perlu diingatkan sekiranya Umat Islam di Malaysia tidak kuat, musuh-musuh Islam akan jadi lebih kuat dan dikhuatiri ia akan membahayakan kedudukan Umat Islam di Malaysia.

Memperkasakan Umat Islam di Malaysia bukanlah bermakna kita melatih umat-umat Islam untuk menjadi pejuang-pejuang Islam. Banyak cara lain lagi kita boleh memperkuatkan kedudukan Umat Islam di Malaysia.

Misalnya, kita boleh memperkuatkan Umat Islam di Malaysia dengan menyeru umat-umat Islam agar bersatu dan berganding bahu untuk mengadakan Jihad Ekonomi. Pada hari ini, umat Islam di Malaysia masih ketinggalan dari segi ekonomi kalau nak dibandingkan dengan penganut agama lain.

Oleh yang demikian, di dalam jihad ekonomi marilah kita berganding bahu untuk memastikan kuasa ekonomi di negara kita akan dikuasai oleh umat-umat Islam. Perkara ini tidak mustahil sekiranya kita semua sebagai umat Islam berusaha keras dan bersungguh dan bukanya melakukan sesuatu perusahaan yang membabitkan ekonomi hanya sekadar melepaskan batuk di tangga semata-mata.

Sampai bila kita nak biarkan umat Islam di negara kita terus ketinggalan dan sentiasa berada di barisan belakang apabila ianya melibatkan ekonomi. Sudah tiba masanya kita berusaha sekeras-kerasnya untuk memperkasakan lagi umat-umat Islam di Malaysia.

Ingat, Islam bukan sekadar Solat Lima waktu, menunaikan haji, menunaikan ibadah puasa dan lain-lain lagi semata-mata. Umat Islam perlu sedar dan akur bahawa pekerjaan adalah satu ibadah dan jihad ekonomi juga satu ibadah.

Marilah bersama-sama kita mengemudi bahtera Islam agar ianya dapat mengembalikan semula zaman kegemilangan tamadun Islam yang dulu kala. Fikir dan renung-renungkanlah demi kekuasaan umat Islam di Malaysia.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin