Bilangan Pengunjung:

Saturday, March 19, 2011

Layakkah PAS Ganti UMNO?

Layakkah PAS Ganti UMNO?
Oleh: yieMEGA

SEMALAM penulis berkunjung ke Bandar Jerteh, Besut, Terengganu dan secara tidak sengaja ternampak satu ceramah yang dianjurkan oleh PAS yang bertajuk PAS ganti UMNO. Kebetulan pula di kawasan yang berdekatan dianjurkan juga satu ceramah oleh UMNO yang bertajuk PAS Kluk - Klek. Tak tahulah adakah ia sengaja dibuat pada hari yang sama ataupun masing-masing ada alasan sendiri.

Namun, persoalan sebenar yang penulis ingin ulas pada hari ini ialah adakah PAS ini layak atau tidak nak menggantikan UMNO. Terang-terang apa yang penulis boleh katakan PAS tak layak untuk ganti UMNO.

Kenapa penulis berpandangan sedemikian? pasti soalan ini akan bermain-main di kepala setiap pembaca yang membaca artikel ini. Baiklah berikan penulis jelaskan mengenainya. Pertama sekali kenapa PAS tak layak ganti UMNO adalah, di dalam Barisan Nasional UMNO merupakan parti yang mempunyai bilangan kerusi terbanyak berbanding parti komponen yang lain, sedangkan PAS di dalam Pakatan Rakyat bukanlah parti yang mendominasi Pakatan Rakyat jadi syarat utama untuk mengganti UMNO pun tidak cukup jadi bagaiamana nak ganti UMNO.

Kedua, UMNO dalam BN susah juga nak di control oleh parti-parti komponen yang lain, sedangkan PAS dalam Pakatan Rakyat saling tak tumpah seperti Kuda Tungangan oleh Parti-Parti Pakatan yang lain. Bagaimana nak ganti UMNO?

Ketiga, adakah PAS benar-benar boleh menguruskan negara lebih hebat daripada UMNO sedangkan beberapa negeri yang berada di bawah naungan Pakatan Rakyat kebanyakkanya mengalami masalah dan terus dilanda masalah.


Ada banyak lagi, yang boleh mengesahkan bahawa PAS sememangnya tidak layak menggatikan UMNO. Akhir kalam, pesan penulis pada PAS hentikanlah meniru idea orang, adalah lebih baik menggunakan idea sendiri, ini tidak tengok rakyat di Mesir buat revolusi kebangkitan rakyat, dia nak buat juga. Lama-lama kelamaan orang akan cap PAS parti cetak rompak pula. Fikir-fikirkanlah....

1 comment:

Unknown said...

pas,dap,pkr tolak melayu dan islam mana buleh ganti umno.......kah...kah....kahhhhhhhh

Blog Widget by LinkWithin