Bilangan Pengunjung:

Friday, August 27, 2010

Ke Mana Hilangnya Kemanusiaan Seorang Manusia

Ke Mana Hilangnya Kemanusiaan Seorang Manusia
Oleh: yieMEGA

PADA KALI ini penulis memilih satu topik yang di luar lingkungan isu politik, ia lebih tertumpu kepada isu kemanusiaan yang semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini. Sejak kebelakangan ini sering kita terdengar cerita-cerita yang tidak munasabah apatah lagi ia melibatkan Umat Islam di negara kita yang aman dan damai ini.

Negara kita kecoh dengan isu-isu kemanusiaan seperti pembuangan bayi yang tak berdosa, pembunuhan dan bermacam-macam lagi kejadian atau peristiwa yang langsung tidak boleh diterima oleh akal yang waras ini.

Dalam dua tiga hari yang lepas satu lagi kejadian yang menyayat hati dan tidak boleh diterima oleh akal fikiran kita berlaku lagi. Peristiwa ini amat tragis apabila seorang bapa dilaporkan menyembelih anaknya sendiri yang baru berusia dua tahun.

Mengikut laporan yang diterima, bapa yang menyembelih anaknya iatu seorang pesakit mental dalam bahasa lembutnya atau Gila dalam bahasa kasarnya. Khabarnya juga peristiwa ini terjadi ekoran kegagalan bapa tersebut untuk makan ubat sakit mentalnya.

Kalau kita fikir sekali, memang benar orang gila tidak tahu apa-apa, jadi kejadian itu bukanlah disengajakan, penulis percaya ramai pembaca yang akan berfikir begitu, tetapi cuba kita fikir dahulu secara mendalam.

Adakah Orang Gila hanya wujud pada zaman ini sahajakah? Bukankah sudah berkurun lama orang gila wujud di dunia? Jadi cuba kita renungkan balik kalau sudah ada orang gila kenapa tiada kejadian seumpama ini? tetapi pada zaman serba canggih ini kenapa ada pula orang gila yang melakukan perkara yang tragis seperti ini?

Wujudnya orang gila di zaman dahulu hanya sekadar Gila Sendirian tanpa memudaratkan orang disekelilingnya, tetapi zaman sekarang orang Gila sudah pandai memudaratkan orang lebih-lebih lagi ianya darah daging beliau sendiri.

Bukankah peristiwa tragis ini salah satu bukti bahawa Kemanusiaan Seorang Manusia semakin hilang, dan kebinatangan seorang manusia semakin terserlah. Adakah ini tandanya Kiamat Sudah dekat, atau kiamat semakin hampir dengan kita.

Mungkin dengan kejadian tragis ini mungkin ramai yang akan menunding jari kepada kerajaan, dan kesalahan diletakkan kepada kerajaan 100% itulah kebiasaan yang akan dilakukan di kalangan kita semua.

Namun, tidakah kita terfikir adilkah hanya satu pihak dipersalahkan berhubung kejadian tragis ini? Mari kita fikir sedalam-dalamnya. Sebenarnya dalam sesuatu perkara kita tidak harus menyalahkan satu pihak semata-mata kerana ada banyak lagi faktor penyumbang kepada kejadian yang tragis seumpama ini.

Pertamanya cara Alim Ulama bekerja dalam penyebaran dakwahnya dan juga penceramah-penceramah agama. Dewasa ini kalau kita berkunjung ke masjid-masjid atau surau-surau kita akan dapat mendengar ceramah-ceramah Agama, namun paling mendukacitakan apabila kebanyakkan penceramah agama itu berceramah sekadar melepas batuk di tangga dan juga ceramah yang disampaikan tidak mengikuti keperluan setempat.

Tambah malang lagi, sekiranya penceramah agama menyampaikan ceramah mengikut acuan parti politik anutan masing-masing, semakin bercelaru jadinya. Ini menjadikan ramai dari umat-umat semakin keliru dengan ceramah, yang mana betul dan yang mana salah.

Dewasa ini juga keihklasan seorang Penceramah Agama juga sukar dicari, kebanyakkanya Penceramah Agama ini berceramah kerana habuan kebendaan contohnya wang ringgit, penulis pernah mendengar bahawa ada Penceramah Agama yang sanggup menolak tawaran berceramah Agama kerana bayaranya terlalu sedikit, di mana keikhlasan seorang Guru Agama yang pada waktu dulu, menjalankan dakwah dengan sepenuh hati dan ikhlas.

Penulis ingin memberi contoh, pada zaman dahulu Guru Mengaji Al-Quran tidak mengenakan sebarang yuran untuk orang mendalami Al-quran denganya, sebaliknya ianya digantikan dengan pemberian ikhlas daripada orang yang mendalami Al-Quran itu. Keihklasan seperti ini pada hari ini amat sukar kita cari di kalangan guru-guru Agama di negara kita ini.

Selain daripada itu, keluarga dan persekitaran juga menjadi faktor kenapa peristiwa tragis ini boleh berlaku, keluarga yang mengabaikan tanggungjawab dan juga faktor persekitaran tempat tinggal menjadi pendorong kepada kejadian tragis ini.

Ingatlah Allah tuhan seru sekian alam mengurniakan kita Akal-Fikiran untuk berfikirlah gunanya, jangan sia-sia kan fikiran yang Allah tuhan seru sekian alam kurniakan ini. Fikir-fikirkanlah.
Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin