Bilangan Pengunjung:

Saturday, August 21, 2010

Renungan Ramadhan

Renungan Ramadhan: Mencari Siapa Salah Bukan Dapat Menyelesaikan Masalah
Oleh: yieMEGA

SEMPENA bulan Ramadhan bulan yang penuh keberkatan dan kemuliaan ini, penulis ingin membawa artikel khas yang bertajuk "Renungan Ramadhan: Mencari Siapa Salah Bukan Dapat Menyelesai Masalah". Terlebih dahulu penulis ingatkan di sini penulis bukanlah seorang Ustaz ataupun Tok Guru yang setaraf dengan mana-mana tok guru di negara ini, cuma merasakan tanggungjawab penulis untuk memperbetulkan di mana yang silap dan sama-samalah termasuk penulis sendiri membetulkan kesilapan itu.

Lazimnya sekiranya apa jua masalah yang menimpa ataupun timbul di negara kita, kita selalu mendengar ungkapan "Salah Siapa" ataupun "Siapa Salah" dalam usaha-usaha menyelesaikan masalah tersebut. Namun, adakah masalah akan dapat selesai sekiranya masing-masing sibuk menyalahkan si polan-si polan dan si polan itu pulak menyalahkan si polan yang menyalahkanya.

Habis bila nak selesai masalah tersebut kalau di kalangan kita asyik berdebat mengenai "Siapa Salah" dan "Salah Siapa" tapi masalah tetap tak selesai juga. Penulis beri contoh sekiranya apa jua yang berlaku mesti ia dikaitkan dengan isu politik, sepatutnya isu itu bukan isu politik tapi tak pasal-pasal isu itu menjadi isu politik.

Dibulan yang mulia ini marilah sama-sama kita renungkan, kenapa selama ini kita asyik mencari kesalahan orang lain tetapi tidak kesalahan diri sendiri. Mungkin gunakan kaedah kawan adalah cermin untuk mencari kesalahan sendiri. Di dalam kita menegur kesalahan orang hendaklah juga kita menerima apa orang nak tegur berkenaan dengan kesalahan yang kita buat.

Dalam pada itu, tidak bolehkah kita berhenti untuk terus berpolemik sekiranya timbul apa-apa masalah. Bukankah lebih baik kita berganding bahu untuk menyelesaikanya. Biar apa pun perjuagan kita tapi yang semestinya ia mesti dibuat secara 'Hikmah'.

Tidak kira siapa pun kita, kita hendaklah belajar menerima pendapat orang lain walaupun kita ini seorang pemimpin yang berkuasa, seorang pemimpin yang bakal berkuasa dan juga seorang Tok Guru yang hebat berpolitik.

Berapa lama lagi kita harus berpolemik, berapa lama lagi umat Islam di negara kita perlu terus hidup dengan kabilah-kabilah tertentu. Kita juga perlu ingat Allah tuhan seru sekian alam pemerintah tujuh petala dan tujuh petala bumi sentiasa menguji kita, kadang-kadang kita diuji dengan kenikmatan contohnya kuasa dan kadang-kadang kita diuji dengan keperitan contohnya hilang kuasa. Ingatlah 'kuasa' tidak akan selama-lamanya berada dengan kita.

Oleh itu, marilah kita bersama-sama menyelesaikan masalah yang timbul dengan 'hikmah' dan juga penuh ilmiah. Moga usaha-usaha kita akan diberkati oleh Allah tuhan seru sekian alam.
Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin