Bilangan Pengunjung:

Wednesday, August 4, 2010

Pistol dan Politik !


Pistol dan Politik !
Oleh: yieMEGA

PISTOL dan Politik menjadi tajuk pilihan artikel penulis pada kali ini, bersesuaian dengan satu berita yang mengejutkan kita sepertimana yang dilaporkan oleh Berita Harian. Kejadian ini amat mengejutkan, malah mungkin ia akan meletakkan Malaysia hampir setaraf dengan negara jiran kita yakni Thailand dari segi kematian yang disebabkan oleh pistol.

Polis belum mengesahkan samaada mangsa mati ditembak ataupun ianya membunuh diri. Walabagaimanapun portal TranungKite Online telah mengatakan mangsa tersebut membunuh diri. Penulis menasihatkan usahlah terlalu cepat membuat ulasan berhubung kematian Bekas Adun tersebut biarkan Polis menjalankan tanggungjawab beliau.

Walaubagaimanapun senario pistol dan politik, sejak akhir-akhir amat merimaskan dan membuatkan Politk kita menjadi semakin tidak selamat. Kenapa sejak akhir-akhir timbul banyak perkara yang aneh yang melibatkan politik di tanah air kita ini?

Adakah kematian tersebut benar-benar disebabkan oleh dirinya sendiri yakni membunuh diri ataupun ada orang yang membunuhnya masih menjadi tanda-tanya. Sekiranya Allahyarham benar-benar mati dibunuh apa sebabnya dan apa kaitanya dengan politik ataupun ada kena mengena dengan Isu Pasir di Selangor baru-baru ini.?

Jika benar ia ada kaitan dengan politik atau isu Pasir di Selangor baru-baru ini, memang sah dunia politik air kita semakin kejam. Budaya Gangsterisme telah mulai meresap ke dalam dunia politik kita.

Apa yang kita perlu buat, adakah cukup sekadar bersimpati dengan kematian salah seorang ahli Politik ini. Adakah budaya yakuza di Jepun sudah merebak ke Malaysia? Walaupun tranungkite online menyifatkan kejadian ini sebagai kejadian bunuh diri, penulis tidak menyifatkan kejadian ini sebagai kejadian bunuh diri selagi ianya tidak disahkan oleh pihak berkuasa yakni Polis.

Walauapapun bagi penulis insiden ini telah mencemarkan dunia politik kita. Ini adalah bahayanya apabila gangster berpolitik mereka akan membuat apa sahaja asalkan tercapai matlamat politik mereka.

Walaubagaimanapun penulis tidak juga ingin mengatakan bahawa ada satu pihak tertentu yang ada kena mengena dengan parti politik terlibat dalam kejadian pembunuhan ini. Perlu ditegaskan di sini apa yang penulis hendak tegaskan di sini ialah kejadian ini pasti ada hikmahnya untuk dunia politik tanah air kita.

Dalam pada itu, penulis menyeru semua rakyat Malaysia usahlah membuat spekulasi mengenai kematian Bekas ADUN ini dan biarkan Polis menyiasatnya dan tunggulah laporan daripada pihak Polis mengenainya.

Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin