Bilangan Pengunjung:

Thursday, October 14, 2010

Anwar Boleh Selesai Masalah Malaysia-Indonesia Dalam 2 Minggu

P36: Kubang Ikan, Kuala Terengganu. Anwar Ibra...Image via WikipediaAnwar Boleh Selesai Masalah Malaysia-Indonesia Dalam 2 Minggu
Oleh: yieMEGA

WOW! HEBATNYA mungkin itulah yang boleh dikatakan dengan dakwaan Ketua UMUM PKR yang juga Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim. Beliau membuat dakwaan sekiranya beliau menjadi Perdana Menteri dia boleh menyelesaikan hal itu dalam masa 2 minggu sahaja. Memang hebat percakapan Anwar Ibrahim yang sudah lama 'mengidam' ingin jadi Perdana Menteri ini.

Mungkin mereka-mereka yang menjadi pemuja setia Anwar Ibrahim akan bangga dengan kenyataan terbaru Anwar Ibrahim itu tambah lagi pemuja-pemuja yang sama perangainya dengan perangai pemuja-pemuja pengikut sebuah ajaran sesat yang dikenali dengan Kerajaan Langit iaitu Ayah Pin. Pengikut-pengikut ajaran ini akan tetap 'setia' pada Ayah Pin biarpun apa jua orang kata terhadap Ayah Pin. Penulis percaya juga, kebanyakkan blogger-blogger pro Pakatan Rakyat akan menghiaskan blog mereka dengan artikel memuatkan kenyataan Anwar ini.

Baguslah kalau Anwar betul-betul boleh menyelesaikan isu yang timbul yang membawa hubungan dingin di antara rakyat kedua-dua negara ini. Namun, penulis kurang yakin yang Anwar boleh menyelesaikan isu tersebut dalam masa minggu, dan penulis kenyataan Anwar itu lebih kepada 'ayat-ayat politik' yang lebih kurang sama dengan 'ayat-ayat cinta' walaupun kedua-dua perkara tersebut dalam maksud yang berlainan namun ianya tetap ada persamaan.

Kenapa penulis berpandangan sedemikian? Mari kita fikirkan secara mudah. Cuba bayangkan 'kemelut pemilihan' di dalam PKR yang sampai kini tidak selesai sedangkan Anwar Ibrahim merupakan Ketua Umum PKR, masalah kemelut ini sudah lama tapi sampai sekarang tidak dapat diselesaikan oleh Anwar.

Bagaiamana kita hendak percaya isu yang lebih besar daripada pemilihan PKR dapat diselesaikan Anwar dalam masa yang begitu singkat yakni 2 minggu. Bagi penulis sebelum menyelesaikan isu-isu besar yang melibatkan hubungan dengan dua negara secara 'Ekspres' adalah lebih baik Anwar menyelesaikan isu yang lebih kecil seperti pemilihan PKR secara ekspres.

Kita sebagai manusia yang rasional hendaklah berfikir secara rasional, bukanya menyokong apa sahaja kenyataan seseorang itu secara membuta tuli. Ingat ada perbezaan dengan pemimpin yang hebat dengan pemimpin yang berlagak hebat walaupun kedua-duanya adalah pemimpin tetapi ia tetap tidak sama.

Sementara itu, blogawan bumiyang turut mengulas perkara sama dan mungkin artikel beliau tidak sama dengan penulis tetapi boleh juga menjadi rujukan kepada pembaca-pembaca setia blog penulis.

Wahai rakyat-rakyat Malaysia yang budiman marilah kita fikir-fikirkan perkara ini dengan fikiran yang waras lagi rasional dan jangan biarkan diri kita terus diperbodohkan oleh orang yang berkepentingan diri sendiri.

Akhir kalam, rasional-rasionalkanlah permikiran anda kerana penulis percaya pembaca dan juga rakyat Malaysia akan lebih bijak sekiranya berfikir secara rasional dan bukannya emosional.
Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin