Bilangan Pengunjung:

Tuesday, October 12, 2010

Cara Ku Li Memang Bijak...

One!Image by Syed Azidi AlBukhary via FlickrCara Ku Li Memang Bijak...
Oleh: yieMEGA

PAGI KELMARIN berlangsung satu pertemuan di antara Pengarah Pilihan Raya Kecil BN DUN Galas YBM Tengku Razaleigh Hamzah dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Pertemuan itu bagi membincangkan hal-hal yang berkaitan dengan PRK DUN Galas.

Walabagaimanapun, selepas pertemuan yang melibatkan perbincangan itu dibuat, siapa calon untuk menggalas semangat juang BN di Galas masih terus menjadi tandatanya. Menurut maklumat, berkemungkinan besar calon BN untuk menghadapi PRK Galas mungkin hanya diketahui selepas Perhimpunan Agung UMNO.

Sebenarnya penulis tertarik dengan jawapan yang diberikan Ku Li kepada media sebaik sahaja beliau selesai mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri. Ada seorang wartawan menanyakan beliau "Adakah peluang BN untuk memenangi PRK DUN Galas" lalu dijawab oleh Ku Li "Itu saya kena turun padang dahulu barulah saya boleh menjawab kenyataan itu".

Kata-kata Ku Li bagi penulis sungguh bijak, kerana beliau tidak membuat kenyataan yang berupa terlalu yakin sebelum melihat realiti sebenar di Galas berkenaan dengan 'mood pengundi' yang bakal memangkah kertas undi di Galas.

Ini berbeza dengan kenyataan beberapa pemimpin-pemimpin UMNO sebelum ini, yang belum apa-apa sudah pun mengeluarkan kenyataan yang BN mungkin berpeluang cerah untuk memenangi PRK DUN Galas tanpa melihat realiti sebenar rakyat di dalam DUN tersebut.

Penulis berharap YBM Ku Li akan mengekalkan cara sedemikian semasa menghadapi Pilihan Raya Kecil DUN Galas yang akan dihadapi oleh parti-parti yang bertanding tak lama lagi. Sebenarnya dunia politik hari ini ia lebih memerlukan kepada 'strategi psikologi' berbanding 'strategi-strategi politik dalam kitab-kitab lama politik'

Contoh sungguh jelas apabila BN menggunakan strategi Psikologi di Bagan Pinang dan juga Hulu Selangor membawa kepada kemenangan BN di dalam PRK tersebut. Walaubagaimanapun 'strategi psikologi' ini belum 'diuji' oleh BN di dalam menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU).

Penulis masih ternanti-nanti apakah strategi yang bakal diguna Ku Li untuk menghadapi PRK DUN Galas yang hangat diperkatakan ketika ini. Sebagai 'otai' politik beliau tentu sudah arif dengan sepak terajang politik dan penulis juga masih tertanya-tanya siapakah yang bakal menjadi calon BN di Galas.
Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin