Bilangan Pengunjung:

Wednesday, October 13, 2010

MENTERI KABINET Janganlah Cari Gaduh Dengan Blogger

Menteri Luar Negeri, Dato' Seri Utama Dr. Rais...Image via WikipediaMENTERI KABINET Janganlah Cari Gaduh Dengan Blogger
Oleh: yieMEGA

KEJADIAN Menteri Kabinet Kerajaan Persekutuan 'cari gaduh' dengan blogger bukan baru, malah telah lama berlaku dan ia terus berlaku tanpa ada langkah-langkah untuk mengelakkanya oleh menteri-menteri kabinet.

Malah perkara ini sudah terjadi sebelum ini iaitu sebelum 'tsunami politik' melanda Malaysia yang membawa kepada kejatuhan beberapa buah empayar-empayar yang dikuasai oleh BN sebelum ini. Malah kejatuhan empayar-empayar tersebut juga ada kena mengena dengan Menteri Kabinet yang 'kurang ajar' dengan blogger. Hasilnya lihat sahaja beberapa empayar-empayar BN telah jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.

Mungkin, menteri kabinet yang ada hari ini tidak mengambil pengalaman lalu sebagai pengajaran mereka, oleh yang demikian mereka tidak serik-serik mencari pasal dengan blogger. Adakah mereka tidak sedar yang perana blogger di dalam politik negara kita pada hari ini sungguh penting, adalah tidak wajar seseorang Menteri Kabinet memusuhi blogger.

Terbaru, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Dr. Rais Yatim yang berkemungkinan mengambil tindakan saman terhadap blogawan Rocky Bru's. Penulis memang menghormati Dr. Rais sebagai Menteri Kabinet yang 'berbudi bahasa' apabila bercakap. Tapi bukan soal berbudi bahasa yang penulis ingin cakapkan di sini.

Penulis sendiri telah membaca artikel blog Rockybru's, di sini penulis melihat tidak ada apa-apa pun yang blogawan RockyBru's boleh dipersalahkan dengan hal ini kerana beliau menyiarkan 'link asal' rumor atau maklumat tersebut. Jadi tidak nampak keperluan untuk RockyBru's dipersalahkan berhubung hal ini.

Penulis ingin memberi amaran kepada semua menteri-menteri kabinet supaya menghormati pandangan blogger, kerana 'persengketaan dengan blogger' bakal memberikan implikasi yang cukup tinggi, lebih-lebih lagi kita ada dua PRK yang sedang menunggu kita iaitu Galas dan Batu Sapi.

Peranan blogger-blogger di dalam PRK tersebut semangnya AMATLAH PENTING. Apa yang penulis bimbangi sekiranya para blogger 'memboikot' PRK tersebut mungkin akan mengundang kecelekaan kepada BN sendiri. Tambahan pula, mengikut maklumat yang penulis terima sudah ada beberapa blogger yang akan 'memboikot' kedua-dua PRK tersebut disebabkan isu ini.

Sehubungan dengan itu, penulis dengan ini mendesak agar Dr. Rais Yatim menarik balik semua tuduhan-tuduhan yang dilemparkan kepada Rockybru's di samping kembali semula bekerjasama dengan blogger. Sebagaimana lagu P.Ramlee yang berbunyi "Barang yang lepas jangan dikenang".
Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin