Bilangan Pengunjung:

Friday, October 8, 2010

BN Jangan Terlalu Yakin di Galas

Flag of Barisan Nasional.Image via Wikipedia
BN Jangan Terlalu Yakin di Galas
Oleh: yieMEGA

BARISAN NASIONAL nampaknya terlalu yakin menang di Galas. Sindrom terlalu yakin ini amatlah merbahaya buat BN kerana ia boleh makan diri. Kenyataan Pengarah Pilihan Raya Kecil Galas PAS, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman pada dasarnya kelihatan mengambarkan PAS mungkin lemah di Galas tetapi sebenarnya ia adalah 'strategi psikologi' PAS untuk melekakan lawanya, kalau tersilap tafsir pasti petugas-petugas BN akan terleka di dodoikan cerita-cerita sebegitu.

Ini bukan masanya untuk BN terlalu yakin dengan kemenangan. Kita lihat di pengalaman-pengalaman PRK yang lalu apa akan jadi sekiranya BN terlalu yakin dengan kemenangan mereka, akhirnya mereka tewas, ini berbeza dengan apa yang berlaku di Bagan Pinang di mana BN tidak kelihatan terlalu yakin untuk menang.

Penulis akui sekiranya BN mempertaruhkan YBM Tengku Razaleigh Hamzah mereka berpeluang untuk menang di Galas, namun perlu diingatkan di sini walaubagaimanapun mereka tidak boleh merendahkan kemampuan PAS kerana PAS pun mempunyai peluang untuk menang di sana dengan alasan yang tersendiri.

Apa yang penulis lihat, tujuan sebenar PAS melabelkan mereka sebagai 'underdog' adalah untuk membuat petugas-petugas BN terleka dan dengan strategi ini mereka akan mendapat 'laluan mudah' untuk memenangi PRK tersebut.

Penulis meminta semua petugas-petugas pilihan raya BN supaya tidak terpengaruh dengan 'strategi Psikologi' PAS ini kerana kelak ia akan membahayakan pencapaian parti. Tindakan PAS melabelkan PAS sebagai 'underdog' sebenarnya bukan perkara baru, malah Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri sebelum ini telah mengatakan BN adalah 'underdog' dan hasilnya BN menang di Pilihan Raya tersebut kerana petugas-petugas kempen PAS terjerat dengan 'strategi psikologi' BN.

Dalam masa yang sama, penulis ingin meminta kesemua pemimpin-pemimpin UMNO menghentikan kenyataan-kenyataan yang mereka terlalu yakin untuk memenangi PRK tersebut.

Apa yang boleh penulis katakan sekiranya selain daripada Tengku Razaleigh menjadi calon di Galas, penulis percaya peluang untuk memenangi pilihan raya tersebut agaklah tipis, ini menjadikan calon BN akan menjadi 'Calon Underdog'.
Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin