Bilangan Pengunjung:

Thursday, October 7, 2010

Menunggu Kepulangan Ku Li

One!Image by Syed Azidi AlBukhary via FlickrMenunggu Kepulangan Ku Li
Oleh: yieMEGA

HARI INI tanggal 7 Oktober 2010, ini bermakna cuma tinggal dua hari sahaja lagi Ahli Parlimen Gua Musang, YBM Tengku Razaleigh Hamzah akan pulang ke tanah air. Di mana kepulangan beliau dijadualkan 9 Oktober 2010. Penulis percaya orang ramai di luar sana sudah tidak sabar menanti kepulangan Ku Li bagi menamat desas-desus yang timbul sebelum ini. Mungkin keputusan berhubung permintaan akar umbi yang mahukan Ku Li selaku Pengarah Pilihan Raya Kecil BN DUN Galas menjadi calon untuk PRK tersebut.

Penulis sendiri ternanti-nanti apakah keputusan yang bakal dibuat Ku Li, sekiranya beliau tidak menjadi calon siapa yang bakal menjadi pertaruhanya. Namun, bagi penulis adalah amat elok sekiranya Ku Li menggalas tanggungjawab menjadi calon di PRK DUN Galas ini ekoran suara akar umbi ramai yang mahukan beliau menjadi untuk PRK tersebut.

Bercakap mengenai cadangan menjadikan YBM Ku Li sebagai calon untuk PRK DUN Galas, teringat pula penulis dengan artikel blog yang ditulis oleh Sayuti Omar di blognya Merah Tinta MSO. MSO berkata kalau Ku Li menjadi calon, PAS sedia meletakkan orang Asli menjadi calonya. Berita ini sudah pasti mengembirakan orang asli, namun apa yang kurang enaknya sepertinya PAS ingin menghina dan menjatuhkan martabat Ku Li dengan meletakkan orang asli untuk berhadapan dengan Ku Li.

Bagaimana pula PAS sanggup menghina Ku Li sedemikian sedangkan Ku Li lah orang yang paling banyak membantu di dalam usaha-usaha tuntutan royalti yang dibuat oleh Kerajaan PAS Kelantan. Tindakan PAS itu boleh dilihat sebagai membuatkan Ku Li seperti melepaskan anjing yang tersepit, selepas dilepaskan akhirnya anjing itu mengiggit tangan orang yang melepaskanya itu.

Bagi penulis meletakkan orang Asli sebagai calon untuk berentap dengan Ku Li ianya adalah satu penghinaan terhadap Ku Li, pelik juga dengan PAS ni sebelum ni mereka kata Ku Li ni seorang Negarawan dan tidak layak untuk bertanding di DUN dan merendahkan martabat Ku Li sebagai anak raja tetapi tiba-tiba PAS pula cuba merendahkan Ku Li dengan meletakkan orang asli sebagai calon untuk melawan Ku Li. Sekiranya Ku Li tewas mungkin akan keluar di muka hadapan Harakah Ku Li Tewas dengan Orang Asli. Memang hebat sandiwara PAS ini. Mungkin juga ini salah satu strategi PAS untuk mengagalkan usaha untuk menjadikan Ku Li sebagai calon BN untuk PRK DUN Galas.

Penulis berharap benar agar Ku Li tidak mengecewakan permintaan akar umbi UMNO yang mahukan beliau menjadi calon di PRK DUN Galas. Tak sabar rasanya menunggu keputusan Ku Li. Bersama-samalah kita nantikanya.

Enhanced by Zemanta

No comments:

Blog Widget by LinkWithin