Bilangan Pengunjung:

Saturday, August 8, 2009

1Malaysia di Terengganu...

1Malaysia di Terengganu
Oleh: yieMEGA

HARI ini berlansung Program Bakti Remaja anjuran Kerajaan Negeri Terengganu di kawasan DUN Kota Putra, Besut, Terengganu. Kali pertama penulis dapat lihat bangsa selain Melayu menyertai Program Bakti Remaja. Sebelum ini penulis belum pernah melihatnya tetapi ketahui pula penulis adakah Program Bakti Remaja sebelum ini mensyaratkan hanya untuk bumiputera atau tidak itu kena tanya Ahmad Said Selaku Menteri Besar Kaduk Naik Junjung.

Penulis sempat melihat satu baju T yang diberikan secara percuma yang diberikan kepada peserta Program Bakti Remaja pada hari ini, di belakangnya tertulis perkataan "1Terengganu", di mana pada Program Bakti Remaja sebelum ini Baju T yang diberi tertulis perkataan 'Islam Hadhari Terengganu Bestari' diberikan percuma kepada peserta.

Bercakap mengenai Baju T ini penulis ingin mengambil kesempatan ini untuk menegur sedikit, Baju T yang diberikan hanya satu saiz dan tidak sesuai untuk mereka yang berbadan besar dan mungkin yang berbadan besar akan membuatnya sebagai 'Kain Buruk' kerana tidak muat baju T tersebut, cuba bayangkan baju T yang berlambangkan Terengganu dijadikan kain buruk dan dipijak-pijak oleh mereka yang membuatnya sebagai alas kaki. Tidakkah ini satu pembaziran dan satu penghinaan terhadap jata negeri Terengganu. Adalah lebih elok pemberian T Shirt untuk Program Bakti Remaja akan datang hendaklah pelbagai saiz diberikan supaya ianya dapat dipakai oleh semua.

Tulisan 1Terengganu dibelakang T Shirt itu jelas sekali, konsep 1Malaysia juga cuba diserap dan di adaptasikan kepada Kerajaan Negeri Terengganu. Mungkin juga sebelum ini hanya satu bangsa sahaja yang dapat menyertai Program Bakti Remaja ini. Jika salah tolong betulkan sebab sebelum ini penulis belum pernah melihat Bangsa lain di Program Bakti Remaja ini, kehadiran penulis ke tempat program ini bukanlah sebagai peserta tetapi sebagai pemerhati untuk mencari bahan untuk dimuatkan ke dalam blog ini.

Penulis sempat mendengar amanat oleh ADUN Kota Putra, YB Pehimi Yusof yang memperuntukkan masa lebih kurang 5 minit di tempat program itu berlangsung kerana ada banyak lagi program seumpamanya yang perlu dihadiri beliau. Jelas sekali cara beliau bermesra dengan rakyat seolah-olah tiada 'jarak' dengan statusnya sebagai ADUN dengan rakyat. Senyuman sentiasa terukir di bibir beliau. Selain itu ceramah yang disampaikan
walaupun pendek dan ringkas tetapi isinya padat dan tidak membuat orang mengantuk. Namun, apa yang mengecewakan penulis apabila Ucapan Ketua Pemuda Bahagian yang begitu meembosankan dan ada yang tertidur semasa beliau berceramah, tambah merumitkan keadaan ialah beliau syok sendiri semasa berceramah.

Program Bakti Remaja pada hari ini berjalan lancar walaupun pada awalnya ada terdapat sedikit kekalutan iaitu kelewatan kaunter pendaftaran dibuka dan juga semasa pendaftaran berlaku sedikit salah faham apabila peserta mendaftar di lorong yang salah, masalah ini penulis jelas ianya berpunca daripada kelemahan urusetia program dan juga kelemahan kerajaan pimpinan Ahmad Said kerana tidak membuat papan tanda lorong berdasarkan angka giliran peserta, pihak urusetia hanya sekadar membuat pengumuman, bagi penulis ianya belum cukup untuk memuaskan hati semua pihak dan ada peserta yang terpaksa beratur di barisan yang panjang bagi kali kedua. Permasalahan ini haruslah diperbaiki pada masa depan.

Sebelum penulis terlupa, penulis memohon maaf kerana sudah lama tidak mengemaskini blog ini kerana penulis menghadiri satu kursus yang baru aje tamat pada khamis yang lepas, semasa berkursus penulis bukan sahaja tidak dibenarkan menggunakan Peralatan ICT, malah telefon penulis juga tidak dibenarkan guna dan diserahkan kepada penganjur. Manakala selepas kursus itu tamat penulis begitu letih tambahan pula banyak aktiviti lasak yang ada dalam kursus tersebut hari ini sahaja letih penulis hilang dan dapatlah penulis mengemaskini blog ini.

Akhirkalam tahniah kepada semua peserta Program Bakti Remaja, walaupun ada yang mendapat RM500 sedangkan anda mendapat RM200 sahaja jangan cemburu kerana yang dapat RM500 kena kursus 3 hari 2 Malam jadi adilah mereka mendapat daripada anda sedangkan anda hanya mengambil masa tak sampai pun sekerat hari. Semoga anda semua menggunakan dana yang diperolehi untuk jalan kebaikkan elakkan daripada menggunakanya untuk perkara-perkara negatif. 1Malaysia 1Terengganu dan 1Besut.....
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin