Bilangan Pengunjung:

Tuesday, August 25, 2009

Analisa dan Ramalan Keputusan PRK Permatang Pasir...

Analisa dan Ramalan Keputusan Pilihan Raya Kecil Permatang Pasir
oleh: yieMEGA

ALHAMDULILLAH setelah sekian lama talian internet di rumah penulis mengalami kerosakkan, akhirnya hari ini, kerosakkan itu dapat dipulihkan apabila Jurutektik Penyedia Internet yang dilanggani penulis datang memperbaiki kerosakkan yang di alami di rumah penulis.

Pada kesempatan ini penulis ingin membuat sedikit analisa dan ramalan berhubung perjalanan dan keputusan Pilihan Raya Kecil DUN Permatang Pasir, Pulau Pinang. Penulis merasakan adalah lebih baik penulis mulakan dengan analisa perjalanan PRK Permatang Pasir terlebih dahulu.

Daripada pemerhatian penulis, Pilihan Raya Kecil kali ini amat berbeza sekali jika dibandingkan dengan Pilihan Raya Kecil Manek Urai kerana kedua-dua pihak tidak kira Pakatan Rakyat ataupun Barisan Nasional semuanya menggunakan modal yang sama iaitu 'serangan peribadi', penulis tertanya-tanya juga adakah kesemua mereka sudah kehabisan modal untuk berkempen sehingga menggunakan kaedah serangan peribadi ini. Mungkin mereka ada jawapan mereka sendiri.

Pada mulanya penulis menjangka BN akan mengguna pakai 'strategi di Manek Urai' untuk menghadapi PRK kali ini, namun jangkaan penulis meleset apabila BN pun turut menggunakan pendekatan 'serangan peribadi' apabila calon mereka diserang peribadinya oleh PAS. Mungkin betul mereka mungkin mengikut pepatah Melayu yang berbunyi "Jangan Dijolok Sarang Tebuan, Padah akibatnya", tetapi penulis merasakan 'strategi psikologi' yang digunakan semasa Manek Urai adalah cara yang terbaik tambahan pula PRK kali ini berlangsung di dalam bulan puasa dan maknanya cara psikologi adalah lebih bertepatan.

Sekiranya BN Tewas terbuktilah bahawa pendekatan serangan peribadi dan juga kempen yang agak keras juga menjadi punca kekalahan BN di Permatang Pasir. Begitu juga dengan PAS walaupun mereka tidak tewas mungkin majoriti yang dimenangi akan berkurangan kerana menggunakan pendekatan serangan peribadi.

Ramalan awal berdasarkan perjalanan terkini Pilihan Raya Kecil Permatang Pasir ialah PAS akan memenangi kerusi tersebut dengan majoriti tidak lebih daripada 150 undi ini berdasarkan setakat ini menunjukkan PAS lebih ke depan, namun dalam Pilihan Raya sebenar apa sahaja boleh terjadi.

Apa yang dapat penulis lihat sekiranya PAS memenangi majoriti bawah 1,000 ini maknanya Gagasan 1Malaysia semakin diterima rakyat dan sekaligus akan memberi peluang kepada BN untuk cermelang pada Pilihan Raya Umum Ke 13, namun sekiranya PAS memenangi majoriti melebihi 1000 undi, ini bermakna Gagasan 1Malaysia bawaan Najib juga akan dikebumikan dan senasib dengan Islam Hadhari.

Perlu diingat ramalan ini bukan semestinya tepat kerana kita insan biasa ini hanya mampu merancang tetapi yang menentukanya ialah Allah tuhan seru sekian alam. Penulis berharap menjelang hari pengundian tidak ada berlaku insiden-insiden yang tidak diingini demi keselamtan Pengundi di Permatang Pasir.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin