Bilangan Pengunjung:

Wednesday, August 26, 2009

Analisa Keputusan PRK Permatang Pasir...

Analisa Keputusan PRK Permatang Pasir...
Oleh: yieMEGA

MUNGKIN penulis agak terlewat, namun kata orang "better late than never" penulis ingin mengisi artikel blog penulis pada kali ini dengan artikel analisa keputusan Pilihan Raya Kecil Permatang Pasir. Sepertimana yang diketahui ramai pilihan raya ini telah dimenangi oleh PAS dengan majoriti yang agak tinggi berbanding majoriti yang penulis ramalkan sebelum ini, namun kesimpulanya Adalah PAS menang.

Penelitian perjalanan Pilihan Raya Kecil Permatang Pasir yang penulis buat mendapati ada beberapa faktor yang menjadikan Barisan Nasional tewas teruk di Permatang Pasir. Faktor pertama adalah faktor strategi yang penulis merasakan adalah faktor utama kekalahan BN di Permatang Pasir. Apa yang penulis dapat lihat adalah BN di Pilihan Raya Kecil ini menggunakan 'Strategi Politik Menyerang' berbeza dengan Pilihan Raya Kecil Manek Urai yang pada masa itu BN menggunakan 'Strategi Psikologi' yang hampir-hampir memberi kemenangan kepada BN di Manek Urai.

Penulis tidak pula mengetahui idea siapakah yang menggunakan 'strategi politik menyerang' di dalam Pilihan Raya Kecil Permatang Pasir ini. Tetapi yang pasti 'idea' ini memang boleh diguna pakai sehingga penulis merasa hairan kenapa mereka memilih untuk menggunakan 'strategi Manek Urai' tetapi memilih untuk 'Strategi Politik Menyerang'.

Faktor kedua adalah faktor yang tidak kurang pentingnya juga iaitu Faktor Calon, kelemahan calon ini menjadi ianya mudah dieksploitasikan oleh PAS untuk menjana kemenangan demi kuasa untuk hidup dan dunia. Penulis juga hairan bagaimana proses saringan untuk memilih calon dibuat sehinggakan calon yang lemah dipilih menjadi calon.

Faktor Ketiga isu bini kedua calon BN di Permatang Pasir juga berjaya menarik simpati orang ramai di Permatang Pasir. Untuk rekod isu ini dijaja oleh Ketua Dewan Pemuda PAS yang mungkin seorang yang anti dengan orang berbini lebih daripada satu dan juga kemenangan dunia lebih penting daripada kemenangan akhirat.

Faktor keempat 'sandiwara' yang dimainkan PAS berhubung isu arak di Selangor sehinggakan ADUN PAS dengan DAP 'berperang mulut' kononya, tetapi ia adalah sebenarnya lebih kepada bertujuan untuk mengelabui mata rakyat demi memenangi Pilihan Raya sepertimana yang penulis cakap sebelum ini mereka lebih mementingkan undi berbanding 'perjuangan Islam' yang kononya dibawa oleh mereka. Mungkin Perjuangan Islam mereka sudah terselam kerana apa yang mereka nampak mereka bakal memerintah Malaysia dan membentuk sebuah rejim yang lebih ganas daripada Saddam Hussein.

Faktor kelima adalah BN nampaknya kelihatan kurang untuk mempelajari 'Ilmu Ikhlas', mereka sepatutnya memahami konsep 'ilmu ikhlas' sebelum mereka berkempen. Apa yang penulis lihat sepanjang berkempen BN masih menggunakan modal yang sama dengan ayat yang berbunyi "Kalau kita menang kita akan bangunkan Permatang Pasir dan jadikan Permatang Pasir Anak Emas Kerajaan Pusat". Ia memang benar-benar satu penaburan janji manismu tidakkah mereka terfikir bahawa "Jika hasil yang berlainan, jangan harap untuk menggunakan cara yang sama".

Akhirkalam Permatang Pasir kita sudah tahu siapa pemenangnya, jangan pula rakyat ditimpa masalah, wakil yang dipilih sukar dijumpa yang menang pulang gembira, yang kalah pulang hampa. Sebagai pengakhiran satu kata-kata mutiara diberikan "Kalau nak tangkap semut jadilah semut, kalau nak tangkap tikus jadilah tikus, fikir-fikirkanlah...
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin