Bilangan Pengunjung:

Monday, November 9, 2009

Cabaran Baru Dalam Melahirkan Modal Insan Bermoral...

Cabaran Baru Dalam Melahirkan Modal Insan Bermoral...
Oleh: yieMEGA

CABARAN baru dalam melahirkan modal insan yang bermoral menjadi tajuk artikel penulis pada hari ini. Penulis sengaja memilih artikel yang keluar sedikit daripada kepompong politik dengan harapan artikel ini dapat membuka mata sesiapa sahaja yang membacanya terutamanya pembaca setia blog ini.

Wawasan 2020 cuma tinggal lebih kurang sepuluh tahun lagi, melihat anak-anak bangsa kita pada hari ini, penulis merasakan anak bangsa kita masih belum cukup kuat untuk mewarisi kepimpinan negara yang sudah 52 tahun mengecapi nikmat merdeka. Cuba kita lihat anak-anak bangsa kita di bangku sekolah, yang tidak berdisiplin bukan sahaja tidak berkurangan malahan bertambah pula bilangan salah laku disiplin di kalangan anak bangsa kita.

Penulis sendiri cuba mencari apakah puncanya yang menyebabkan disiplin anak bangsa kita merosot, setakat ini penulis masih tercari-cari belum ada satu pun yang boleh menjelaskan dengan tepat kenapa perkara seumpama ini berlaku.

Hari ini kalau kita lihat kes-kes jenayah juvana terus meningkat dari hari ke hari, begitu juga dengan kes hamil luar nikah juga seolah-olah sudah menjadi normal dan langsung tidak membezakan negara kita dengan negara barat.

Pada penulis sekiranya kita terus mencari salah siapa? permasalahan ini tidak akan selesai malah ia akan bertambah parah lagi, adalah lebih baik kita mencari apakah puncanya yang menyebabkan kerosakkan moral anak bangsa kita yang semakin kritikal dari hari ke hari.

Pada pandangan penulis sekiranya tahap disiplin anak bangsa kita masih seperti hari ini mahupun lebih teruk pada hari ini, ia akan meninggalkan kesan yang buruk terhadap negara kita yang sudah 52 tahun merdeka ini.

Kita perlu ingat perjuangan mengekalkan kemerdekaan adalah lebih susah daripada perjuangan menuntut kemerdekaanm, kerana banyak duri dan ranjau yang perlu kita lalui di dalam mengharungi dan mengejar impian wawasan 2020 tersebut.

Pengalaman penulis melihat beberapa pelajar anak bangsa kita di sekolah menengah mungkin boleh dijadikan sedikit rujukan untuk sama-sama kita memperbaiki kelemahan masing-masing. Berdasarkan pengalaman penulis, banyak yang menjadi punca kepada keruntuhan moral anak bangsa kita.

Faktor paling utama ialah faktor keluarga atau lebih tepat lagi jika penulis katakan faktor ibu bapa, kerana ibu-bapa adalah role model bagi anak-anak. Bagi ibu-bapa yang beragama Islam kadang-kadang kurang menitik beratkan hal ehwal Islam terutamanya Solat, ada ibu bapa yang hanya mementingkan kerjaya daripada Solat.

Solat itu tiang agama, namun ada ibu-bapa yang memperlekehkan tiang agama ini, demi kerjaya dan rezeki sedangkan rezeki itu datangnya daripada Allah tuhan seru sekian alam. Ini menyebabkan rezeki yang diperoleh tidak diberkati Allah dan secara automatisnya ia telah menyebabkan anak-anak mereka terpesong, ditambah pula mereka mengabaikan anak-anak mereka demi kerjaya.

Paling sedih sekali ada ibu-bapa yang beragama Islam tidak pernah pun sembahyang daripada anaknya kecil hinggalah anaknya meningkat remaja. Tidak hairanlah ramai pelajar di sekolah tempat penulis bertugas tidak tahu cara untuk sembahyang, malah seumur hidup mereka tak pernah sembahyang.

Cabarang Baru dalam melahirkan Modal Insan Bermoral juga semakin mencabar apabila ada unsur-unsur baru yang timbul dalam hidup manusia contohnya teknologi. Sebelum penulis pergi lebih jauh, izinkan penulis jelaskan bahawa penulis bukan seorang anti teknologi tetapi penulis berpendapat dengan timbulnya teknologi cabaran untuk melahirkan modal insan bermoral juga menjadi semakin susah, namun kita boleh mengatasinya dengan kita perlu lebih tahu daripada anak-anak kita, jangan jadi ibu-bapa yang hanya tahu tekan suis on/off komputer sahaja dan tidak tahu apa-apa selain itu.

Ini memudahkan anak kita menipu kita, maklumlah anak bangsa kita pada zaman sekarang ini lebih cerdik daripada kita, malah mereka lebih tahu daripada kita, pastikan kita tidak ketinggalan dengan mereka ini adalah satu cara untuk melahirkan modal insan yang bermoral dan berakhlak tinggi.

Penulis akan sambung dalam artikel penulis yang akan datang, insyaAllah dalam masa yang terdekat ini jika tidak ada aral melintang. Selagi nyawa dikandung badan. Selagi jasad wujud di alam maya dan tidak berhijrah ke Alam Barzakh.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin