Bilangan Pengunjung:

Monday, November 2, 2009

Keadilan untuk Dr. Asri...

Keadilan Untuk Bekas Mufti Perlis
Oleh: yieMEGA

Penahanan Dr. Asri

TERKEJUT penulis apabila membaca laporan akhbar pagi tadi yang mengatakan bahawa Bekas Mufti Perlis ditahan oleh JAIS kerana didapati mengadakan ceramah tanpa tauliah JAIS. Maka timbullah bermacam-macam andaian berhubung penangkapan bekas Mufti Perlis itu sehingga ada juga yang mengaitkanya dengan Kerajaan Persekutuan walaupun umum mengetahui bahawa JAIS adalah di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri Selangor.

Sungguhpun persoalan tauliah ceramah agama di Selangor bukanya baru, kerana Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan sebelum ini pernah melakukan perkara yang sama semasa era BN di Selangor, namun yang menjadi bezanya TG Nik Aziz bernaung di bawah lambang bulan atau dengan erti kata lain beliau adalah orang Politik manakala Dr. Asri ini bukanlah orang politik seperti TG Nik Aziz.

Persoalan yang penulis ingin lontarkan terhadap pembaca adalah adakah kedudukan Dr. Asri sebagai Bekas Mufti Perlis belum cukup untuk mendapatkan tauliah daripada JAIS? Adakah dengan ini JAIS menyamakan Dr. Asri dengan beberapa ajaran sesat yang bertapak di Selangor? Mungkin Sekyen 14 Enakmen Jenayah Syariah Selangor ini boleh dijadikan rujukan.

Persoalan lain yang penulis ingin timbulkan apakah ada agenda lain di sebalik penahanan Dr. Asri, adakah Kerajaan Negeri ada niat lain yang bermaksud jahat terhadap Dr. Asri, mengapa tidak diberikan sahaja pentauliahan automatik kepada Dr. Asri memandangkan beliau seorang bekas mufti yang sudah tentu berdasarkan dalil-dalil yang berlandaskan kitab memang tidak akan menyeleweng akidah umat Islam.

Berdasarkan kenyataan Pengarah JAIS mereka bertindak atas aduan, persoalanya siapa yang membuat aduan? kenapa ingin menyembunyikan kebenaran sedangkan biasanya orang berani kerana benar, adakah ceramah yang disampaikan Dr. Asri menyeleweng akidah orang Islam?

Fitnah Persatuan Peguam Syarie Malaysia Terhadap Dr. Asri

Fenomena Peguam nak berpolitik nampaknya sudah berjangkit kepada Peguam Syarie dah lah Majlis Peguam pun nak berpolitik, ni peguam syarie pun nak berpolitik juga, bagi penulis dakwaan-dakwaan yang dikemukan oleh Persatuan Peguam Syarie Malaysia itu di dalam memorandum kepada DYMM YDP Agung itu adalah fitnah dan tidak berasas sama sekali.

Antara tuduhan berunsur fitnah dalam memorandum tersebut:
  • Dr. Asri Tidak Beritiqad dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah
  • Keluar dari Mazhab 4 (Syafie, Hambali, Maliqi, Hanafi)
  • Dr. Asri dituduh mencerca Imam Ghazali dan Imam Nawawi dan menolak hadis Bukhari
  • Mencerca solat hajat

Bagi penulis semua tuduhan tersebut adalah fitnah dan tidak berasas. Tuduhan tersebut mungkin timbul kerana berlaku salah faham terhadap pemahaman cara penyampaian Ceramah Dr. Asri kerana orang yang membuat dakwaan itu mempunyai ilmu yang cetek dalam Kitab yang digunakan oleh Dr. Asri.

Apa yang penulis ketahui kitab yang digunakan oleh Dr. Asri jika kita hanya sekali dua mendengarnya ataupun mengikuti sekerat sahaja daripada ceramahnya maka ia akan timbul salah faham dan terjadilah dakwaan seperti di atas, mungkin juga orang yang membuat tuduhan itu malas untuk menunggu kesudahan sesebuah ceramah dan membuat menghakimi ceramah itu dari apa yang dilihatnya di sekerat jalan sahaja.

Kenapa mereka semua tergamak memfitnah seorang yang berstatus ulama ini, adakah mereka lebih sayang dunia daripada akhirat, tidakkah mereka terfikir kiamat sudah dekat? Penulis dalam kesempatan ini mendesak dengan sekeras-kerasnya agar Persatuan Peguam Syarie Malaysia mengemukan permohonan maaf secara terbuka dengan kadar segera kepada Dr. Asri dan juga menuntut supaya Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia meletak jawatan dengan kadar segera kerana beliau bertangunggjawab dalam insiden ini.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin