Bilangan Pengunjung:

Sunday, November 15, 2009

Teori Bukit Runtuh...

Flag of Barisan Nasional.Image via Wikipedia

Teori Bukit Runtuh...
Oleh: yieMEGA

SEPERTI yang penulis janjikan dalam artikel blog ini sebelum ini, artikel blog penulis pada kali ini akan menerangkan apa yang dimaksudkan dengan Teori Bukit Runtuh. Perlu diingatkan bahawa teori ini tidak ada kena-mengena dengan ilmu geografi ataupun alam sekitar ia lebih menerangkan kepada suasana pencapaian politik tanah air.

Terlebih dahulu penulis memohon maaf sekiranya artikel ini pernah disiarkan di dalam blog ini, namun ia tidak menjadi kesalahan jika artikel ini dikeluarkan sekali lagi. Banyak kali lagi bagus rasanya lagi mudah ingat kalau kita 'perangat' banyak-banyak kali.

Sebenarnya Teori Bukit Runtuh ini merujuk kepada graf pencapaian Barisan Nasional di dalam persada politik tanah air. Bukit Runtuh merujuk kepada dua kejadian yang berlainan bermakna bukit satu kejadian dan runtuh satu kejadian, ia bukanya satu kejadian untuk Bukit Runtuh.

Graf pencapaian Barisan Nasional kalau kita lihat pada mulanya ia akan membukit, kemudian bukit itu runtuh. Cuba kita Contoh pada tahun 1999, di mana pada waktu ini bukit hampir runtuh di dalam graf pencapaian, kemudian pada tahun 2004 Bukit dapat dibentuk dalam graf pencapaian BN, akhir sekali Pada tahun 2008 sekali lagi bukit runtuh dalam graf pencapaian BN. Malah keruntuhan itu amat ketara berbanding tahun 1999.

Adakah kemungkinan Bukit wujud balik dalam pencapaian BN untuk PRU13? Penulis hanya memberi jawapan tidak mustahil ianya bakal berlaku, di tambah pula pelbagai isu yang timbul sejak kebelakangan ini, tambahan pula Sindrom 'Cah Keting' sudah mula merebak kepada beberapa parti pembangkang seperti PAS dan Keadilan.

Namun ramalan tidak sentiasa tepat, ada juga ramalan tidak tepat, mungkin pihak pembangkang ada kelebihan lain dan pihak Barisan Nasional ada kekurangan lain, ingat Ramalan Kaji Cuaca pun tak semuanya betul, nama pun lagi ramalan.

Tetapi setakat apa yang penulis lihat setakat hari ini, tak mustahil Bukit bakal terbentuk lagi dalam graf pencapaian Barisan Nasional pada PRU13.

Reblog this post [with Zemanta]

2 comments:

is said...

YieMega demo asal mano?

serie said...

Hi, I would like to know how many OKU associations in Malaysia?
Their website/tel contact/ email and also presidents? If u have this info, pls email me as I would like to work with them to discuss possibility of new proj. thanks.
serielena@yahoo.com

Blog Widget by LinkWithin