Bilangan Pengunjung:

Saturday, January 23, 2010

Al-Fatihah Kepada Almarhum Sultan Johor


Al-Fatihah Kepada Almarhum Sultan Johor
Oleh: yieMEGA

Semalam 22 Januari 2010 Utusan Online Melaporkan "Kemangkatan Sultan Johor". Penulis menyeru semua rakyat jelata bersama-sama mensedekahkan bacaan surah Al-Fatihah kepada Almarhum Baginda Sultan Johor.

Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail dimasukkan ke Hospital Pakar Puteri, Johor Bharu, Johor kerana dikatakan gering pada jam 5 Petang perkara ini diumumkan oleh Yang Dipertua Jumaah Majlis Diraja Johor, Tunku Osman Tunku Temenggong Ahmad pada pukul 5 petang.

Almarhum Baginda meninggalkan Sultanah Zanariah serta sepuluh orang putera dan puteri. Almarhum merupakan Putera ketiga Almarhum Sultan Ismail Ibni Sultan Ibrahim dan cicinda kepada Bapa Johor Moden, Almarhum Sultan Abu Bakar.

Selain sebagai Sultan Johor, baginda juga merupakan Kolonel Yang Dipertua, Rejimen Perkhidmatan Khas Malaysia (Komando). Baginda juga gemar memakai pakaian seragam tentera di kebanyakkan majlis yang dihadirinya kerana minat baginda yang begitu mendalam dalam bidang ketenteraan.

Baginda juga merupakan Sultan Johor keempat di dalam sejarah Johor Moden, menerima pendidikan awal di Johor Bahru, sebelum melanjutkan pelajaran di Australia dan United Kingdom.

Kemangkatan beliau merupakan satu kehilangan besar bukan sahaja bagi rakyat negeri Johor malah ia turut melibatkan rakyat Malaysia. Marilah bersama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah kepada Almarhum Baginda agar roh Almarhum Baginda dicucuri rahmat oleh Allah s.w.t. Al-Fatihah.....


Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin