Bilangan Pengunjung:

Monday, January 11, 2010

Bakar Gereja Bukan Cara Kita....


Bakar Gereja Bukan Cara Kita....
Oleh: yieMEGA

TERLEBIH dahulu penulis ingin memohon maaf kerana sudah lama tidak mengemaskini blog ini kerana talian internet di rumah penulis sekali lagi mengalami gangguan, dalam masa yang sama penulis berharap agar di masa hadapan tidak akan berlaku lagi masalah gangguan talian internet di rumah penulis ini.

Oleh kerana telah lama tidak mengemaskini blog ini, menyebabkan penulis gagal untuk membuat ulasan mengenai kejadian 'Gereja Dibakar'. Pada kesempatan ini, penulis ingin membuat sedikit ulasan mengenai insiden yang terjadi tersebut.

Penulis juga ingin mengutuk sekeras-kerasnya mana-mana pihak yang bertindak dengan membakar gereja tersebut walau apa jua alasan mereka (pihak yang bertanggungjawab). Walaupun penulis kurang bersetuju dengan membenarkan Kalimah Allah diguna untuk menggantikan istilah tuhan di dalam medium dakyah Kristian, namun penulis tidak sesekali merestui atau menyokong tindakan membakar rumah-rumah ibadat agama lain.

Tindakan membakar gereja itu boleh diibaratkan sebagai menggunakan api untuk melawan api. Tindakan ini boleh dikata bukan akan mengurangkan masalah malah menambahkan masaalah. Sekiranya kita ingin berjuang bagi memastikan Allah tidak digunakan oleh mereka adalah lebih baik kita berdiplomasi, cara ini juga boleh diibaratkan melawan api menggunakan air, biarpun lembut tapi kejayaan akan berada di pihak kita.

Penulis juga menggesa pihak yang terlibat di dalam insiden membakar gereja, segera tampil menyerahkan diri kepada Polis kerana perbuatan membakar gereja itu bukanlah satu budaya yang patut ada pada Umat Islam.

Di dalam masa yang sama penulis ingin mengucapkan terima kasih kepada Presiden Jaksa Pendamai Malaysia, Datuk Clarence Bongkos Malakun kerana telah membuat kenyataan yang baik untuk keamanan negara kita.

Akhir kalam semoga insiden-insiden seperti ini tidak akan berlaku lagi di masa-masa hadapan. Ingatlah Islam Cintakan Keamanan. Jangan membuat tindakan yang boleh menghuru-harakan negara dan juga menjejaskan keamanan negara.
Reblog this post [with Zemanta]

No comments:

Blog Widget by LinkWithin